De Stichting richt zich op prentkunst en werken op papier, met de nadruk op hedendaags en uit de tweede helft van de 20ste eeuw, maar er is ook ouder werk. De collectie bestaat uit (delen van) ateliernalatenschappen van grafici, zoals Jan Battermann, Lou Strik, Toon Wegner en Herman Gordijn. Ook kunstenaars en verzamelaars schonken werk, zoals Cees Andriessen, Erik van Ommen en Peter Lazarov. Werk is en wordt aangekocht, o.a. van Siemen Dijkstra, Grietje Postma en Antje Veldstra.
Naast het bekijken van tijdelijke tentoonstellingen en een wisselende presentatie van werk uit de vaste collectie, kan het prentendepot, de bibliotheek en de afdeling chalcografie (de verzameling dragers; blokken, platen, lithostenen, etc) worden bekeken.
Alle werk is ter inzage te vragen, waarbij handig is bij specifieke wensen vooraf even contact op te nemen, zodat een en ander klaar gelegd kan worden.
De Stichting geeft Nobilis Cahiers uit, over individuele kunstenaars of thema’s. In de Museumwinkel zijn ook te koop volop prenten, tijdschrift Grafiekwereld en boeken.