Wat is het verschil tussen een fanfare en een harmonie. Een fanfare bestaat uit koperen blaasinstrumenten en trommels; met toevoeging van houten blaasinstrumenten wordt de fanfare een harmonie-orkest. Een deelcollectie van het Kessels erfgoed maakt dit duidelijk in de tweedeling binnen de expositie te zien t/m december 2024.

In de innovatieve muziekinstrumentenfabriek in Tilburg (1886 – 1955), werden vrijwel alle soorten muziekinstrumenten geproduceerd. In totaal werden, in de zeventig jaren dat de fabriek bestond, meer dan een half miljoen muziekinstrumenten gemaakt, die hun weg vonden over de hele wereld. Niet alleen koperen en houten blaasinstrumenten werden geproduceerd, maar ook strijk- en slaginstrumenten, piano’s, pianola’s, harmoniums en attributen voor fanfares en harmonieën.

Beeld: persbericht Kessels Museum