Grootschalige schilderijen die toch intiem aanvoelen: vanaf donderdag 1 februari 2024 wordt de bezoeker van Kunsthal Rotterdam onderdeel van de wereld van kunstenaar Doron Langberg (1985). De tentoonstelling Part of Your World is een directe en emotionele weerspiegeling van zijn leven als queer man. Van meeslepende landschappen tot aan liefdevolle portretten: met zijn kleurrijke en expressieve verfstreek brengt Langberg zijn vrienden, geliefden, familie en omgeving in beeld. Het resultaat is even ontroerend als verleidelijk werk, waarvan een selectie van 15 schilderijen in de Kunsthal te zien is.

Langberg maakt werk dat zich richt op queer intimiteit, waarbij hij expliciete weergaven niet schuwt. Het beïnvloedt ook andere thema’s binnen zijn oeuvre, zoals landschappen en familieportretten. Dezelfde sensualiteit en tederheid is bijvoorbeeld voelbaar in zijn abstracte bloemschilderijen en de weergaves van zijn moeder en echtgenoot. Hoewel de identiteit van Langberg onlosmakelijk is verbonden met zijn onderwerpkeuze en hij veelvuldig de queer gemeenschap in beeld brengt, gaat hij ook in op universele menselijke ervaringen, waaronder verlies, affectie en lichamelijkheid.

DIRECTE OBSERVATIE

Veel van Langbergs composities spelen zich af in huiselijke sferen of voor hem betekenisvolle landschappen, zoals de omgeving van zijn ouderlijk huis of het strand van queer toevluchtsoord Fire Island voor de kust van New York. Vanuit directe observatie – in de openlucht of in een sessie met de geportretteerde – maakt hij de vertaling naar kleine voorstudies. Losse compositie-tekeningen, kleurbepalingen en gevoelsmatige penseelstreken evolueren uiteindelijk tot de soms wel vijf meter brede en levendige schilderijen waar Langberg om bekend staat.

EXPLOSIEF KLEURGEBRUIK

Onderdeel van de lange traditie van figuratieve schilderkunst – met Vincent van Gogh, Claude Monet en Edgar Degas als zijn belangrijkste inspiratiebronnen – onderzoekt Langberg de mogelijkheden van kleur, zoals het vangen van lichtval of het overbrengen van een bepaalde emotie. Een pakkend voorbeeld in de tentoonstelling is het monumentale werk Bather (2021), waarin de toeschouwer de echtgenoot van Langberg een bad ziet nemen. Glinsterend violet, rood en geel sijpelen in elkaar over. De lucht lijkt bedwelmend en dichtbij, alsof de toeschouwer zelf in de gloeiende badkamer staat.

DORON LANGBERG

Doron Langberg (1985, Yokneam Moshava, Israël) woont en werkt in New York. Hij behaalde een Bachelor of Fine Arts aan de University of Pennsylvania en een Master of Fine Arts aan de Yale University School of Art. Zijn werk is onlangs aangekocht door Baltimore Museum of Art, The Metropolitan Museum of Art, New York en Musée d’Art Moderne et Contemporain (MAMCO), Genève, Zwitserland. In 2021 was zijn eerste solotentoonstelling Give Me Love te zien in Victoria Miro, Londen en in 2023 nam hij deel aan Frieze Los Angeles met een solopresentatie. Kunsthal Rotterdam toont zijn eerste solotentoonstelling in het vasteland van Europa.

Beeld: Doron Langberg, Pete and Horatio, 2023, olieverf op linnen, 127 x 152.4 cm, particuliere collectie, Courtesy de kunstenaar en Victoria Miro