De Church of the Annun­ci­a­ti­on in Fin­glas, een bui­ten­wijk van Dublin, werd in 2021 gesloopt om plaats te maken voor een klei­ne­re kerk. In de tentoonstelling ​We Turn Towards an Ending and Pay Atten­ti­on onder­zoekt kun­ste­naar Fio­na Hal­li­nan een bij­een­komst rond­om een breuk, in dit geval de sloop van wat ooit de op één na groot­ste katho­lie­ke kerk van Ier­land was, door mid­del van een film en een sculp­tu­ra­le tafel, gemaakt uit de brok­stuk­ken van de kerk.

Fio­na Hal­li­nans werk put uit de prak­tijk van Ulti­mo­lo­gy, ofte­wel de stu­die van ein­des (endings), een con­cept dat ze ont­wik­kel­de in samen­wer­king met cura­tor Kate Strain en als PhD-pro­ject. Ulti­mo­lo­gy besteedt aan­dacht aan de dood als een kader om naar onze omge­ving te kij­ken. Ter­wijl de gemeen­schap het ein­de van het gebouw mar­keer­de met ritu­e­le gebeur­te­nis­sen, biedt het werk van Hal­li­nan een nieuw mate­ri­a­lis­tisch per­spec­tief dat de aan­dacht ves­tigt op de levens­duur van de mate­ri­a­len van de kerk..

Beeld: KunstHal Gent, Fiona Hallinan – We Turn Towards an Ending and Pay Attention