Vanaf 24 mei 2025 presenteert Rijksmuseum Twenthe een grootschalige overzichtstentoonstelling over het leven en werk van herman de vries (1931), een van Nederlands meest vooraanstaande kunstenaars van zijn generatie. De kunstenaar schrijft zijn naam bewust zonder hoofdletters, omdat hij niet in hiërarchie gelooft. Met herman de vries: 70 jaar de natuur als kunstwerk brengt het museum een eerbetoon aan een kunstenaar die als een van de eersten de natuur presenteert als hét grote kunstwerk.
Van onderzoeker naar kunstenaar
herman de vries startte zijn carrière als biologisch veldonderzoeker, een ervaring die zijn kunst blijvend beïnvloedde. In de jaren ’50 en ’60 gebruikte hij wetenschappelijke methoden om orde en toeval in de natuur te onderzoeken, wat resulteerde in zijn eerste toevalswerken. Rond 1970 maakte hij een radicale omslag: hij zag in dat de natuur zelf het ultieme kunstwerk is. Vanaf dat moment richtte hij zich volledig op het verzamelen en ordenen van natuurlijke materialen – bladeren, stenen en aarde – waarmee hij zijn iconische natuurwerken creëerde. De tentoonstelling neemt bezoekers mee in zijn wereld, van zijn eerste artistieke experimenten tot zijn diepe verbondenheid met de natuur. Dit komt tot uiting in het Steigerwald, het Duitse bosgebied nabij zijn woonplaats, waar hij vee inspiratie vindt voor zijn werk.
Unieke werken en nooit eerder getoonde archiefstukken
De tentoonstelling in Rijksmuseum Twenthe brengt voor het eerst alle fasen van de vries’ oeuvre samen. Hoogtepunten zijn onder andere het monumentale toevalsreliëf(1967) – een bijzonder bruikleen van het Rijksmuseum Amsterdam – en de indrukwekkende installatie la gomera, waarin hij het Canarische eiland als een totaal kunstwerk presenteert. Daarnaast worden nooit eerder getoonde archiefstukken en documentatie getoond die nieuw licht werpen op zijn vroege periode als kunstenaar
Beeld: herman de vries, journal de la gomera, 1996, courtesy Bradwolff & Partners