Ima-Abasi Okon’s solotentoonstelling Incorporeal hereditaments like Love [can] Set(s) You Free, according to Kelly, Case, Dru Hill, Kandice, LovHer, Montel and Playa with 50 – 60g of –D,)e,l,a,y,e,d1;—O,)n,s,e,t2;— ;[heart];M,)u,s,c,l,e3;[heart];—S,)o,r,e,n,e,s,s4; opent 10 mei in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Ima-Abasi Okon presenteert een collectie van oud en nieuw werk verdeeld over maar liefst 10 zalen van het historische gedeelte van het gebouw. De tentoonstelling laat ons nadenken over hoe ideeën van ‘verbetering’ werden gebruikt om de toe-eigening van land (kolonialisme) te rechtvaardigen. Okon laat ook zien dat die manier van denken vandaag de dag nog steeds bestaat, bijvoorbeeld in gedachtes over hoe we ons lichaam willen verbeteren en optimaliseren.
Nieuwe commissies
In de tentoonstelling gebruikt Okon elementen uit de hardloopsport. Een opvallend werk bestaat uit rubberen matten die normaal gesproken tijdens marathons worden ingezet om de looptijd van deelnemers te registreren. Okon transformeert deze technologie tot een kunstwerk dat de focus legt op collectieve tijd. In plaats van individuele prestaties te meten, wordt de tijd elke keer opnieuw gestart wanneer een bezoeker de tentoonstelling betreedt. Hoe meer mensen binnenkomen, hoe vaker de klok wordt gereset. Deze gezamenlijke tijd is live te volgen op een digitale klok in de ruimte. Door de actieve rol van het publiek vertraagt Okons installatie een systeem dat normaal draait om snelheid, efficiëntie en competitie. In plaats daarvan verschuift de aandacht naar gezamenlijke beweging en alternatieve vormen van waardering. Het laat ons nadenken over hoe macht en erkenning worden toegekend. Het werk maakt van tijd een gedeelde ervaring en nodigt bezoekers uit om stil te staan bij hoe we tijd beleven en meten in ons dagelijks leven.
Afbeelding door Studio Lennarts & De Bruijn