Gevarieerde selectie

In deze kleinschalige tentoonstelling zie je prenten van onder meer Emile Bernard, Maxime Maufra, Félix Vallotton, Paul Signac, Charles Guilloux, Odilon Redon en Ker-Xavier Roussel. Het landschap bleek voor hen uiterst geschikt om innerlijke belevingen te vertalen naar papier. De weergave van gevoelens was een tegenreactie op de moderne, materialistische maatschappij waarin het rationalisme centraal stond.

Grafische landschappen

De kunstenaars experimenteerden volop met lithografie, ets of houtsnede. Het maken van prenten was in het fin de siècle (1890-1905) een ware rage. In kleur of juist zwart-wit wisten zij in hun landschappen een diepere betekenis te leggen. Sommigen suggereerden een hogere, mystieke aanwezigheid in de natuur. Anderen schiepen idyllische fantasielandschappen of een melancholieke zonsondergang.

Van Gogh als inspiratie

Vincent van Gogh was voor veel van deze kunstenaars een inspiratiebron. Hoewel Van Gogh de realiteit als uitgangspunt nam, hebben zijn landschappen ook vaak een emotionele lading. Er is ‘zoo zeer ziel en mysterieus streven in de natuur’, schreef Van Gogh in 1886. Zo valt bij Charles Marie Dulacs mystieke prentenreeks Suite de Paysages (1893) Van Goghs invloed te ontdekken in de wervelende boomkruinen.

Beeld:  Vincent van Gogh (1853 – 1890), Saint-Rémy-de-Provence, oktober 1889, krijt op papier, 25.0 cm x 32.5 cm, Ccedits (verplicht te vermelden): Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)