Special voor Het Natuurhistorisch maakte Mariëlle Videler (NL, 1970) een selectie uit haar werk 365 INSECTS. Aan lange gescharnierde armen steken diepzwarte insecten op kwetsbare vellen de ruimte in. Groter dan levensgroot kun je antennes, dunne pootjes, haartjes, structuren en doorschijnende vleugels herkennen. Ze lijken net over de rand van het papier weg te glippen, want geen insect is in zijn geheel te zien.
Als deel van haar project Reconstructing the Senses verbeeldde Mariëlle Videler, na 365 BIRDS en 365 PLANTS, elke dag een insect. De metamorfose van sommige insecten representeert de oneindige cirkel van het leven. Ze gelooft dat insecten, planten, mensen en alle andere dieren een gemeenschappelijk spiritueel leven delen. Tijdens haar dagelijkse ritueel bracht ze met haar vingers zelfgemaakte gouache aan op het papier. Om de negen dagen maakte ze opnieuw verf aan op basis van zwart pigment gemaakt van oude wijngaarden, waarvoor ze de laatste Nederlandse pigmentmolen in Zaandam bezocht. Het zwart refereert aan kijken met het innerlijke oog zoals beschreven in Tao Te Ching van Lao Tzu. Boven op de donkere expressieve laag, waarin je hier en daar haar vingerafdrukken herkent, werkte Videler de details van het insect uit met verschillende soorten grijze en witte potloden. Gedurende het hele proces keek ze niet naar het dier, maar kwam tot het beeld vanuit haar intuïtie en fysiek opgeslagen kennis.
Reconstructing the senses is een project wat Mariëlle Videler in 2019 initieerde. Het ontstond vanuit een vraag na een gesprek met kunstenaar en plantenexpert Abel Rodriquez in Bogotá Colombia: wat zit er in mijn canasto? Volgens Abel huist in deze ruimte naast je hart je kennis. Het project werd uitgesponnen over een periode van vijf jaar; 365 BIRDS (2019-2020), 365 PLANTS (2020-2021), 365INSECTS (2022-2023).