Margriet van Weenen onderzoekt in haar werk de relatie die de mens onderhoudt met het landschap, de natuur en de aarde. Ze richt zich daarbij vooral op de veranderingen die in de natuur plaatsgrijpen – al dan niet beïnvloed door menselijk handelen – en de gevolgen daarvan voor het leven op aarde. Het bewustzijn dat de mens niet meer dan een tijdelijke en ondergeschikte rol speelt binnen die grootse natuur klinkt in al haar werken door. Margriet van Weenen vindt vooral inspiratie in de ongenaakbare noordelijke koude-gebieden waar geen sporen zijn te vinden van menselijke cultuur.

Oude foto’s of zelfgemaakte foto’s van sneeuwlandschaappen of ijsbergen bewerkt ze met verf en fotografeert deze vervolgens weer zodat er geheel nieuwe beelden ontstaan die soms het midden houden tussen figuratie en abstractie. Het is haar manier om wat ze in en met de natuur ervaart te verwerken, te verpersoonlijken en als beeldpoëzie door te geven.

De serie ICE AGE IS COMING Sailing home in conversation with Lousie A Boyd haakt in op het fotoarchief van Lousie A Boyd (1887-1972), een Amerikaanse poolreiziger van Groenland en het Noordpoolgebied. Van Weenen’s serie Iceberg page 106 zijn geïnspireerd op een foto uit het boek De Planeet Aarde – Gletsjers gepubliceerd in Van Weenens geboortejaar 1983. De oude foto laat zien hoe ‘de IJswacht’ indertijd de gevaarlijkste ijsbergen op zee met verf markeerden, een vaak zinloze onderneming omdat ijsbergen voortdurend van vorm en omvang veranderen.

Margriet van Weenen werd in 1983 geboren, studeerde aan Academie Minerva en het Frank Mohr Instituut. Zij woont en werkt in Noordhorn.

Beeld: Margriet van Weenen