Een vlooi­en­markt, een kun­ste­naar op de vlucht, of mis­schien bei­de? Mosqui­to Flees brengt de wer­ken uit Nás­tio Mosquit­o’s eer­de­re ten­toon­stel­ling King of Klowns (M HKA) naar Kunst­hal Gent, en onder­zoekt de com­plexe rela­tie tus­sen mate­ri­ë­le waar­de en artis­tie­ke bete­ke­nis.

De ten­toon­stel­ling stelt vra­gen over het behoud van goed­ko­pe mate­ri­a­len die, wan­neer in een spe­ci­fie­ke con­stel­la­tie geplaatst, de sta­tus van kunst­wer­ken berei­ken. Er ver­schuift iets in ver­schil­len­de sys­te­men van waar­de­cre­a­tie. Maar wat gebeurt er met deze objec­ten wan­neer ze niet wor­den ver­kocht, niet actief wor­den aan­ge­bo­den op de kunst­markt en ver­dwij­nen in de duis­ter­nis van een dure opslagruimte?

Nástio Mosquito zal daarom zijn kunstwerken tussen 30 mei en 16 augus­tus te koop aanbieden zoals ze eer­der wer­den ten­toon­ge­steld in ande­re shows – zoals ze nu bestaan als kunst­wer­ken. Van­af 17 augus­tus, tij­dens de Pater­hol­fees­ten met haar jaarlijkse rommelmarkt, keren de mate­ri­a­len waar­uit deze kunst­wer­ken bestaan terug naar hun basis­sta­tus als goe­de­ren, met een direc­te impact op hun eco­no­mi­sche waar­de. Ze wor­den radi­caal aan­ge­bo­den als tra­di­ti­o­ne­le vlooi­en­markt­goe­de­ren.

Zal het moge­lijk zijn om te her­ken­nen wel­ke mate­ri­a­len ooit deel uit­maak­ten van een kunst­werk?

Beeld: Nástio Mosquito — Mosquito Flees, Kunsthal Gent