Uitgeverij De Bezige Bij lanceerde in 1957 haar fameuze serie Literaire Pockets. Ze reageerde daarmee op het succes dat andere uitgeverijen boekten met goedkope, handzame en eenvoudige gebrocheerde uitgaven. Als eerste uitgeverij in Nederland zette De Bezige Bij in op eigentijdse literatuur van een jonge generatie Nederlandse schrijvers en dichters, afgewisseld met vertaalde literatuur.
De pocketreeks onderscheidde zich niet alleen inhoudelijk maar vooral wat betreft uiterlijke verschijning van andere series. De beelden die de voorzijden van de pockets sierden, waren spannende, abstracte composities die verwantschap vertoonden met de moderne kunst uit die jaren.
De beeldontwerpen vulden het gehele omslag en onderhielden geen directe relatie met de inhoud van het boek. Vooral dat laatste was voor een pocketreeks baanbrekend. Het gaf de reeks een krachtige identiteit die beantwoordde aan de doelstelling van de uitgeverij: het opzetten van een moderne reeks boeken voor moderne mensen.
De pocketomslagen werden ontworpen door beeldend kunstenaar Jaap Jungcurt (1923-2018) en grafisch ontwerper Karel Beunis (1933-1983). Jarenlang werkten ze samen aan de omslagen van de Literaire Pockets (1957-1966), van de Literaire Reuzenpockets (1959-1969) en van andere reeksen van de Bezige Bij. Hun eerste serie, de Literaire Pockets, zette de toon en geeft in meer dan 100 omslagontwerpen een bijna compleet overzicht van zowel de stijlen als technieken die Beunis en Jungcurt in hun samenwerking beproefden, variërend van collage, viltstifttekening tot écriture automatique.
Beeld: website Museum Belvédère