De tentoonstelling Open einde brengt een selectie kunstwerken bijeen die een overgang markeren. De werken activeren je; ze zetten aan tot handelen, tot bewegen en tot reflecteren. En soms heb je alleen je verbeelding nodig om een verandering in gang te zetten.
Tussen begin- en eindpunt
Open einde is passend bij de laatste maanden van het jaar: de winter, een tijd van overgangen, staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. In de donkere dagen rond de winterzonnewende (21 december) viert de mens al eeuwenlang het langzaam terugkerende licht. De kunstwerken in Open einde vormen een doorgang tussen een begin- en eindpunt, of nemen je mee op een reis van A naar B, zoals Airport, een geluidsinstallatie van de Chinese kunstenaar Zhou Tiehai (1966) die een denkbeeldige luchthaven creëert. Verderop loop je door Topoestesia van Gianni Colombo (1937-1992), een duizelingwekkende doorgang.
Uitgelicht: Bone Curtain van Marina Abramović / Ulay
Het spannende Bone Curtain is gemaakt van ratelende botten en bloedrode touwen. Het gordijn, van kunstenaarsduo Marina Abramović (1946) en Ulay (1943-2020), hangt van wand tot wand; je moet er dwars doorheen. De kunstenaars dwingen je zo om een drempel over te gaan. Bone Curtain verbeeldt de grens tussen leven en dood. Of je er nu van gruwelt of het prachtig vindt, het erdoor heenlopen doet wat met je.
Beeld: Gianni Colombo, Topoestesia, 1980, photo: Tom Haartsen