Graag kondigen we OP=OP aan, de tweede groepstentoonstelling van moezeum.
OP=OP is de tweede groepstentoonstelling in moezeum, met 7 kunstwerken van kunstenaars uit DR Congo, Egypte, Duitsland, Libanon, Mexico, Palestina en Nederland. Iedere kunstenaar laat zien hoe ‘uitputting’ in de breedste zin van het begrip wordt ingezet als instrument voor de koloniale macht en haar kapitalistische systemen.
Het woord ‘consumeren’ – اِسْتَهْلَكَ (is-tahlaka) is in het Arabisch afgeleid van het stamwoord هَلَك (halaka), wat ‘uitputten’ of ‘vernietigen’ betekent. Consumeren betekent dus een allesomvattende relatie van uitputting aangaan, waarbij de oorsprong wordt gedreven naar zijn eigen vernietiging الهلاك (al-halaak).
Weliswaar geen directe vorm van vernietiging, maar wel graag opruiming tot de bodem in zicht is: met de populaire Nederlandse uitdrukking OP=OP promoten de Nederlandse winkels graag hun kapitaal om de schaarste te benadrukken en daarmee aan te sporen tot daadkrachtige consumptie. OP=OP, voor het te laat is en niet meer terug komt. OP=OP legt de economie van uitputting bloot in voortdurende handelingen van extractie, de productie van schaarste en de commercialisering van cultuur; waarbij land, natuurlijke hulpbronnen en mensen worden opgebruikt tot er niks meer over is. Ik ben op’, uitgeput of burned-out, hier is de totale uitputting geen metaphorische of psychologische time-out: het is een opzettelijke overheersing strategie dat ingezet wordt als wapen. In deze economie wordt de consument zelf geconsumeerd en wordt de dood omgezet in kapitaal.
De deelnemende kunstenaars zijn:
Tala Abdalhadi // Diana Al-Halabi // Moses März // Naomi Rincón-Gallardo // Sara Sallam // Firas Shehadeh // Jean Katambayi, Sammy Baloji, Daddy Tshikaya, en Marjolijn Dijkman