Paulo Nimer Pjota is een kunstenaar wiens grootschalige werken schilderkunst en tekenkunst combineert op gevonden materialen zoals metalen platen, leeg canvas en zakken. Zijn composities bundelen beelden uit de archeologie, straatcultuur, stripboeken, reclame, muziek en mythologie door middel van een proces van visual sampling – een methode die hij vergelijkt met die van een hiphop-producer: “Als je aan de compositie denkt, stel je je een rapper voor die een beat produceert met behulp van samples en loops.“ “Dit doe ik ook met mijn werken: Ik pak een fragment uit de geschiedenis en reproduceer dat, dan pak ik een ander stuk en loop dat weer.”
Deze visuele elementen wisselen elkaar niet simpelweg af, maar worden als losse associatieve constellaties bij elkaar gehouden, die relaties tussen uiteenlopende verhalen, beelden en ideeën laten ontstaan. Tot op heden is de visuele taal van Paulo te kenmerken als één van ophoping en drift. Vormen lijken niet verankerd, ze zweven door de lege ruimte of klonteren samen in zones van activiteit, die zich verzetten tegen één centraal punt van focus.
Beeld: Paulo Nimer Pjota: A Lua e Eu (De maan en ik), 2025, foto credit: Kirstien Daem