In de grote zaal ligt een landschap van plastic. Jonas Staal maakte deze 180m2 installatie van afval, waaruit een houten billboard verrijst. Hierop staat een brandend megajacht met duistere rookwolken en een oproep: ‘redistribute extinction.’

Jonas Staal is beeldend kunstenaar en propagandaonderzoeker. Kunst is voor hem niet alleen een manier om vragen te stellen over de wereld zoals die is, maar ook om nieuwe werelden te verbeelden en te propageren. Hij doet dit met tentoonstellingen, publicaties en kunstwerken die de vorm aannemen van nieuwe organisaties: kunstwerken als alternatieve parlementen, als campagnes en volkstribunalen. Daarvoor werkt hij samen met progressieve politieke organisaties, sociale bewegingen en vakbonden, maar ook met andere activisten. Zo stichtte hij samen met advocaat Radha D’Souza de Court of International Climate Crimes op: een tribunaal waarmee zij intergenerationele klimaatmisdaden vervolgen.

In Kunstenlab maakte hij een plastic landschap waarin je als bezoeker oog in oog staat met een billboard waarop een megajacht is afgebeeld die in de brand staat. Voor de kunstenaar representeert het macht en kapitaal dat niet zou mogen bestaan. Slechts een klein percentage van de totale bevolking op aarde zorgt voor een schrikbarend percentage uitstoot en vervuiling en de impact van de klimaatrampen is het grootst op mensen en gemeenschappen in het Globale Zuiden die zelf het kleinste aandeel hebben in de totstandkoming van deze crisis. Om nog maar niet te spreken over de impact op andere levende wezens en ecosystemen.

De gevolgen van klimaatverandering moeten anders verdeeld worden.

Sluit je aan. Herverdeel uitsterving. Redistribute extinction