n het voorjaar van 2024 presenteert Kunsthal Rotterdam een groots overzicht van de Zwitserse kunstenaar Sylvie Fleury (1961, Genève). Haar provocerende installaties, sculpturen, readymades en schilderijen zijn voor het eerst in Nederland te zien. Op speelse wijze stelt Fleury genderstereotypen aan de kaak. Ze maakt gebruik van moderne reclamestrategieën zoals aandachtstrekkende slogans, felgekleurde neonlichten en verleidelijke presentaties, waarmee ze de grenzen tussen hedendaagse kunst en het consumentisme verkent. Met elementen uit de mode- en filmwereld, popcultuur, autosport en kunstgeschiedenis creëert Fleury keer op keer onverwachte nieuwe verhalen, altijd met een flinke dosis humor en eigenzinnigheid!

Sylvie Fleury breekt in de jaren negentig door met haar ironische presentaties van glamour, mode en lifestyle. Ze volgt de laatste trends, leest trouw de grote modetijdschriften en mist geen enkele coutureshow in Parijs. In haar werk reageert ze als fashion victim op de overweldigende invloed van de mode-industrie door elementen uit die wereld tot kunst te verheffen. In de tentoonstelling begeef je je tussen designer artikelen, Vogue covers en neoninstallaties met kreten zoals “Champagne & Limousines”. Door luxegoederen inclusief hun verleidelijke verkoopstrategieën in een andere context te plaatsen, maakt Fleury ons bewust van de overeenkomsten tussen de consumentenmaatschappij en de kunstwereld.

Beeld: Sylvie Fleury, Faster! Bigger! Better!, 2022