Dit najaar komt de internationaal geprezen beeldend kunstenaar en filmregisseur Agnieszka Polska naar Den Haag om 1646 te vullen met haar meeslepende videowerken en installaties.

In haar werk wisselt Agnieszka Polska verschillende standpunten en perspectieven af, waarbij ze de complexiteit van de huidige technologische wereld onderzoekt. Door schaalverandering toe te passen, worden haar kunstwerken bijna existentiële oefeningen: vormen en ideeën krijgen een nieuwe betekenis nadat ze in een andere omgeving zijn geplaatst – wat eerst overweldigend lijkt, kan van dichtbij kristalhelder worden, of van een afstand verrassend eenvoudig.

Met een poëtische stem – soms bot, soms teder – reflecteert Polska op de tegenstrijdigheden van onze tijd: ons vermogen om normaliteit en liefde te ervaren terwijl door de mens veroorzaakte rampen zich ontvouwen; de spanning tussen sterfelijkheid, verval en de onverschilligheid die onze dagelijkse routines binnensluipt.

Travels in scale plaatst de bezoeker terug in de rol van waarnemer. Welk standpunt nemen we in, als individuen en als collectief? En hoe beïnvloedt de manier waarop we kijken ons handelen?

Haar eerste solotentoonstelling in Nederland brengt de videowerken The New Sun en What the Sun Has Seen samen. In beide wordt de figuur van een getuige van de snelle maatschappelijke veranderingen onderzocht. Daarnaast reflecteert een nieuwe film op de schaal van het individu in relatie tot het collectief, waardoor een ‘ingebeelde gemeenschap’ ontstaat, opgenomen tijdens Koningsdag in Amsterdam.

Daarnaast zal Polska’s doorlopende serie Braudel’s Clocks (2022–heden) te zien zijn. Deze sculpturale uurwerken volgen het idee van de 20e-eeuwse historicus Fernand Braudel dat uniforme tijd een sociaal construct is en dat de wereld een complex geheel van structuren is die zich in verschillende snelheden ontwikkelen.