In een uiterst persoonlijke tentoonstelling ontrafelt Bas Kosters zijn zoektocht naar zijn eigen plek op zijn geboortegrond. We Are All Here is een onderzoeksproject naar hoe we ruimte kunnen innemen én hoe we op harmonieuze wijze samen kunnen leven.
Speciaal voor deze tentoonstelling heeft Kosters een nieuwe kunstinstallatie gemaakt, die wordt gepresenteerd in de historische tuin van Dat Bolwerck. Een witte figurengroep van textiel staat daar – blootgesteld aan weer en wind – als een vreedzaam, saamhorig leger.
Ook in Station Zutphen, gelegen aan het Stationsplein waar Kosters is geboren, is een reflectie van dit nieuwe, volledig witte werk te zien. Daarnaast worden er porseleinen kunstobjecten getoond die Bas in 2024 maakte tijdens een artist-in-residence in Arita, Japan.
Een bijzondere plek binnen de tentoonstelling is weggelegd voor het project Family Textiles: drie wandkleden die de vader, moeder en zoon representeren. In 2015 maakte Kosters een indrukwekkend eerbetoon aan zijn overleden vader in de vorm van een wandkleed, samengesteld uit diens complete garderobe. In 2024 voegde hij daar een wandkleed aan toe ter nagedachtenis aan zijn overleden moeder, evenals een derde kleed dat hemzelf – de zoon – representeert. Voor het eerst zijn deze drie wandkleden nu samen te zien, tijdens Kosters’ eerste solotentoonstelling in de stad waar hij is geboren.
We Are All Here
In het project We Are All Here verbeeld Bas Kosters, met verschillende technieken, de thema’s verbondenheid, saamhorigheid en de ruimte om simpelweg te mogen zijn. Zachtheid en poëtische verbeelding van mens en dier vormen daarbij de belangrijkste uitgangspunten. Met dit werk wil Kosters niet alleen pleiten voor het bestaansrecht van anderen binnen onze samenleving, maar ook dat van hemzelf zichtbaar en voelbaar maken. Het is een gevecht voor vrijheid, voor aanwezigheid, voor erkenning.
Beeld: wandkleed ‘we are all mothers’