Stille kracht stapt uit zijn schaduw
Bescheiden en onzeker. Maar ook: vriend voor het leven, multitalent én centrale spil in een netwerk van kunstenaars en schrijvers. Waar tijdgenoten als George Hendrik Breitner en Isaac Israels kozen voor de levendigheid van de stad, zocht Willem Witsen juist verstilling. Zijn beste schilderijen, tekeningen en etsen ademen sfeer en intimiteit. Een eeuw na zijn dood is zijn stemmige oeuvre in de vergetelheid geraakt. De hoogste tijd dat deze stille kracht uit zijn schaduw stapt.

Veelzijdig kunstenaar
Willem Witsen, stille kracht toont Willem Witsen als een veelzijdig kunstenaar. Hij schildert, fotografeert, etst én schrijft; disciplines die binnen zijn oeuvre nauw met elkaar zijn verbonden. Zijn schilderijen zijn realistisch, met een opvallend vlotte toets; zijn etsen scherp en doorleefd. Ten opzichte van zijn vrienden Israels en Breitner onderscheidt hij zich met bijzondere gezichtspunten en vooral: een stemmige, soms zelfs mysterieuze sfeer.

Sleutelfiguur binnen kunstenaarsnetwerk
Minstens zo belangrijk in deze tentoonstelling is de kennismaking met Witsen als mens. Hoe wordt hij een sleutelfiguur binnen dit negentiende-eeuwse netwerk van kunstenaars en schrijvers (De Tachtigers) ? Voor schrijver Willem Kloos is Witsen een rots in de branding; zijn vriendschap met kunstenaar George Hendrik Breitner eindigt zelfs in een gedeeld graf. En wat was de (zo vaak onderbelichte) rol van de vrouwen, zoals Anna Witsen en Lucie Broedelet?

De combinatie van kunst, foto’s en brieven geeft een prachtig beeld van zijn carrière én een uniek inkijkje in zijn persoonlijke leven. Werken uit de vaste collectie van Museum Jan Cunen worden voor deze gelegenheid aangevuld met topstukken uit o.a. het Rijksmuseum, het Kröller-Müller Museum, maar ook het Literatuurmuseum en de Koninklijke Bibliotheek.

Beeld: Zelfportret Willem Witsen, Universitaire Bibliotheken Leiden