Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend, en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst, fotografie tot erfgoed en design, en van vroeger tot nu. Bij ieder nummer ontvangt u als bijlage de meest complete tentoonstellingsagenda van Nederland in handig zakformaat, zodat museumbezoek eenvoudig vooraf te plannen is. Museumtijdschrift verschijnt acht keer per jaar.

Over het boek

Eerherstel voor vrouwen in de Europese pop art
In de Europese pop art van de jaren 60 is de vrouw alom tegenwoordig. Kunstenaars reageerden met hun werk op de massamedia van de naoorlogse consumptiemaatschappij, waarin mooie jonge
vrouwen symbool stonden voor alles wat modern en begeerlijk was. Zij zetten zich af tegen de elitair bevonden abstracte kunst in musea.

Pop art – een term die halverwege de jaren 50 ontstond in Londen – moest de kunst voor iedereen begrijpelijk maken. Stijl en motieven werden rechtstreeks ontleend aan films, televisie, strips, mode, design, tijdschriften en reclame. In het boek bij de grote zomertentoonstelling POP MODELS in Museum MORE zijn meer dan 70 kunstwerken met vrouwen in de hoofdrol bij elkaar gebracht. Het boek laat zien hoe pop art de vrouw als lustobject presenteerde en tegelijkertijd een wapen werd in de strijd voor gelijkwaardigheid tussen de seksen. Naast bekende namen als Eduardo Paolozzi, Peter Blake en Niki de Saint Phalle stralen ook recentelijk (her) ontdekte sterren als Evelyne Axell, Pauline Boty en Teresa Magalhães.

Deze actie is geldig tot 27 augustus 2025.

Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend, en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst, fotografie tot erfgoed en design, en van vroeger tot nu. Bij ieder nummer ontvangt u als bijlage de meest complete tentoonstellingsagenda van Nederland in handig zakformaat, zodat museumbezoek eenvoudig vooraf te plannen is. Museumtijdschrift verschijnt acht keer per jaar.

Over het boek

‘Bovenal vrij’ wilden ze zijn, de schilders en beeldhouwers van vlak na de Tweede Wereldoorlog die we kennen als ‘Nieuwe Haagse School’. Géén dogma’s, niet te veel theorieën, niet vastleggen op figuratief dan wel abstract werk. Er telde maar één ding, en dat was dat je karakter tot uiting kwam in je werk.

‘Zoals de vogels zingen’, zei Paul Citroen, ‘zo moeten we werken’. Dus de één teer en fijnbesnaard, de ander luid en schel. Subtiele figuratie of radicale expressie, het kon allemaal in Den Haag. ‘Bovenal vrij’ was niet zomaar een uitspraak, maar een gevoel, een levenshouding die tot in de haarvaten van de Haagse kunstwereld en haar bestuurders was doorgedrongen. Dit boek biedt een uitgebreide, kleurrijke blik op de diversiteit van de Haagse beeldende kunst in de periode 1945-1975. Het boek geeft behalve een overzicht van de Haagse kunstenaarsgroepen (Equipe, Verve, De Nieuwe Ploeg, Posthoorngroep, Atol, Fugare, ODIS en Haagse aquarellisten) ook biografieën van de kunstenaars. Paul Citroen, Lotti van der Gaag, Piet Ouborg, Co Westerik en vele anderen: ze komen allemaal aan bod.

Deze actie is geldig tot 9 oktober 2025.