Dit najaar opent in Museum JAN in Amstelveen de eerste museale solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Roos Holleman: een groot aantal nieuwe, monumentale pasteltekeningen naast bestaand werk. Holleman is gefascineerd door de verstrengelde relatie tussen mens en natuur: hoe wij de natuur vormgeven en hoe de natuur ons vormt. Haar tekeningen laten een omgeving zien die geen decor is maar eerder een spiegel: vergankelijk en teder.
Dode dingen
Al tijdens haar studie aan de kunstacademie St. Joost in Breda verzamelde Holleman (Tilburg, 1989) dode dingen. Om het leven te begrijpen heb je de dood nodig’. Vogels die in de oude klokkentoren van het St. Joost-klooster vlogen, schedels en botten: ze nam ze mee naar huis en moest ze tekenen. ‘Vormen uit de natuur fascineren me mateloos, maar onze kijk op die natuur fascineert me nog meer: hoe we kijken, ordenen, isoleren, verlangen en zelfs uitwissen.’
Natuurlijke cosmetica
Holleman heeft een serie tekeningen van motten en nachtvlinders gemaakt, getiteld Cosmetics. Deze beestjes zijn vaak onopvallend en ’s nachts actief. Opgevouwen dienen hun vleugels als camouflage op bladeren of hout, maar als ze worden opengevouwen komen de mooiste kleuren tevoorschijn: zachtroze, lila, paars. De vorm doet denken aan een mond met roze geverfde lippen.