Alvast even spieken
Wellicht ook interessant om te lezen?

Onzichtbare strengen
De tentoonstelling ‘Good mom/Bad mom’ in het Centraal Museum in Utrecht laat zien dat ouderschap zich niet in uitersten laat vangen. Het moederschap wordt liefdevol bevrijd uit een strak gesnoerd korset.

Marmer in levenden lijve in Koninklijk Paleis Amsterdam
Nederlanders laten het meestal links liggen, en toch is het een van de imposantste gebouwen van Amsterdam: het Paleis op de Dam. Zonde, want de architectuur en kunstcollectie zijn van bijzondere historische waarde. De tentoonstelling ‘Artus Quellinus – Beeldhouwer van Amsterdam’ is een uitstekend excuus voor een bezoek. De van oorsprong Vlaamse beeldhouwer Artus Quellinus (1609-68) was een sleutelfiguur in de barok, en het paleis geldt als zijn magnum opus.

Een kwetsbaar teken van leven
Floris Verster is een kunstenaar die makkelijk vergeten kan worden. Zijn oeuvre is schijnbaar traditioneel, zijn biografie bedeesd. Maar Museum De Lakenhal toont hoe goed het werk eigenlijk is en vooral ook hoe actueel.

Gierende banden in Museum Huis Doorn
De markante kaiser Wilhelm II (1859-1941), alom beschouwd als kneuskeizer en een van de hoofdrolspelers bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, vluchtte in 1918 naar Nederland. Zijn laatste levensjaren bracht hij door op een bescheiden landgoed in Doorn. Dat landgoed is sinds zijn dood opengesteld als Museum Huis Doorn. Het museum belicht de Nederlandse rol in de Eerste Wereldoorlog, maar vooral ook Wilhelms extravagante levensstijl. Een van zijn vorstelijke hobby’s was het organiseren van autoraces. In het tentoonstellingspaviljoen – de voormalige garage – is nu de tentoonstelling ‘Vorstelijk autoracen – Snelheid, macht en glamour’ te zien, waarin de vroege Duitse autosport centraal staat.

Verplichte bezinning – Prinses Irene’s visie op natuur
In de tentoonstelling ‘Wij zijn natuur’ in Singer Laren verkent prinses Irene samen met de uitgesproken tentoonstellingsmaker Maarten Spruyt de relatie tussen mens en natuur aan de hand van kunst. Ze vraagt aandacht voor de diepgaande verbondenheid tussen mens en natuur, die volgens haar is verstoord doordat de mens zich boven de natuur is gaan plaatsen. De getoonde werken zijn vaak de moeite waard, maar de boodschap wordt op een opvallend dwingende toon gebracht.

Van beerput naar museumstuk – Rijksmuseum van Oudheden in Leiden
In het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is een 6000 jaar oud exemplaar te zien. Het maakt deel uit van de tentoonstelling ‘Boven het maaiveld – 25 jaar archeologische vondsten’ waarin meer dan 500 objecten uit Nederland en de overzeese gebiedsdelen worden getoond die de afgelopen 25 jaar gevonden zijn, van professionele archeologen tot amateurspeurneuzen. Maar dit is geen stoffige verzameling scherven en potten – de tentoonstelling brengt het verleden op verrassende wijze tot leven.

Heerscheresse in een Friese kerk
Als columnist van Museumtijdschrift schrijft Pauline Broekema in elk nummer over haar persoonlijke kunstobservaties. In deze column, uit Museumtijdschrift nummer 4, over de Oosterkerk in Kollum naar ontwerp van architect Egbert Reitsma en met schilderingen van George Martens.

Jezelf zien via de ander in Kunsthal Kade
Je schrikt je een hoedje. Midden in een tentoonstellingszaal sta je opeens oog in oog met een van de hyperrealistische wassen beelden van Roy Villevoye (1960). In Kunsthal Kade is de tentoonstelling ‘Roy Villevoye – Imaginable lives’ te zien, en daarnaast ook ‘Mella Jaarsma – Trouble skirts’. Hoewel de tentoonstellingen los van elkaar gepresenteerd worden, delen de kunstenaars een sterke binding met Indonesië. Beide exposities zijn de moeite waard – wij lichten het werk van Villevoye uit.