Wellicht ook interessant om te lezen?
Goudeerlijke verhalen in Wereldmuseum Leiden
Een element dat zowel verrijkt als vernietigt, verbindt maar ook verblindt. Al eeuwen is de mens gefascineerd door de schoonheid, zuiverheid en eeuwigheid van goud. ‘In de ban van goud’ in Wereldmuseum Leiden toont niet alleen de spirituele, politieke en economische waarde van goud, maar ook de goudkoorts die in de geschiedenis van de mensheid leidde tot roof, ongelijkheid en milieuvervuiling.
Suikerzoete kunst
Met pastelkleuren, bloemen en andere typisch vrouwelijke motieven presenteren de kunstenaars in de tentoonstelling ‘I hit you with a flower’ in Stedelijk Museum Schiedam werk dat frivool en speels oogt, maar ondertussen feministisch commentaar levert.
Amsterdam viert feest in H’art Museum
In oktober 2025 bestaat Amsterdam 750 jaar. Het H’art Museum viert dit alvast met de tentoonstelling ‘Happy birthday Amsterdam’, waarin 75 kunstenaars de stad eren met schilderijen, foto’s en beelden.
Tekenen om demonen te bezweren
Desolate landschappen liggen bezaaid met levenloze lichamen. Naakte mannen en vrouwen worden geketend, geofferd, gespiesd of belaagd door groteske wezens. Het oeuvre van Alfred Kubin is geen vrolijke boel. In het Albertina Museum in Wenen is nu een fraai overzicht van zijn hallucinante pentekeningen en gouaches te zien.
Vijf feestelijke kerstvakantietips
Vijf tips van de redactie van Museumtijdschrift voor een kerstvakantie-uitstapje, geselecteerd uit het overweldigende aanbod van feestelijke tentoonstellingen.
Voeten afvegen aan een Wildersdeurmat
Artistiek engagement is in deze door crises getekende tijd belangrijker dan ooit. De tentoonstelling ‘The cake is a lie’, onderdeel van het jaarlijkse Impakt Festival in Utrecht, toont hoe kunstenaars ons wakker schudden. Met prikkelende ironie en soms een confronterende klap in het gezicht houden zij ons scherp.
Serieuze inhoud in speels jasje in Museum Kranenburgh
‘Proud slut! Stitch witch!’ Het zijn speelse variaties op slutshaming: het vernederen van een vrouw door haar uit te maken voor ‘hoer’ of ‘slet’ vanwege haar seksuele gedrag. Het terugnemen en toe-eigenen van deze scheldwoorden als geuzennaam is misschien wel het krachtigste wapen tegen dit fenomeen. Dat is precies wat kunstenaar Lara Schnitger (1969) doet met haar aanstekelijke, activistische textielkunst die nu te zien is in Museum Kranenburgh (Bergen).
Wat is goed en wat is fout?
De tentoonstelling ‘Goed fout – De zeven hoofdzonden in beeld’ in het Bonnefanten (Maastricht) onderzoekt hoe de zonden in de vijftiende en zestiende eeuw werden afgebeeld en biedt een spiegel om te reflecteren op onze huidige tijd.