Het Max Ernst Museum Brühl des LVR (Landschaftsverband Rheinland) is het enige museum ter wereld dat is gewijd aan het leven en werk van de beroemde kunstenaar Max Ernst (1891-1976). De vaste tentoonstelling omvat ongeveer zeventig jaar kunstenaarschap: de dadaïstische activiteiten in het Rijnland, de deelname aan de surrealistische beweging in Frankrijk, zijn ballingschap in de VS en ten slotte de terugkeer naar Europa in 1953.

Max Ernst Museum: een unieke verzameling
Een uniek ensemble van meer dan 70 beelden, afkomstig uit de verzameling van de kunstenaar zelf, geeft een goede indruk van het gebeeldhouwde werk over een periode van tientallen jaren. Een ander hoogtepunt en tegelijkertijd de kern van de tentoonstelling zijn de 36 ‘D-paintings’: verjaardags- en liefdesgeschenken van Max Ernst aan zijn vrouw, de kunstenares Dorothea Tanning. Bovendien zijn bijna het volledige grafische werk, talrijke collages, kunstenaarsmappen en gedichten, vroeg werk en een uniek bestand met meer dan 600 foto´s die het leven van de kunstenaar documenteren in het museum te zien.

In het geboortehuis van de kunstenaar bevindt zich het rolstoeltoegankelijke ‘Fantasie Labor’, een atelier met een creatief aanbod voor jong en oud. Het Max Ernst Museum is de ideale plek voor afwisselende kunsteducatie en creatieve activiteiten. Kunstliefhebbers van alle leeftijden kunnen zelf aan de slag gaan met de technieken die Max Ernst zo populair hebben gemaakt, zoals collage, frottage, grattage (wegschrapen) en de oscillatietechniek.

Afbeelding: Max Ernst Museum Brühl des LVR, Foto: Thorsten Kleinschmidt