Bert Loerakker is Helmonds bekendste hedendaagse schilder. En nu heeft hij zijn eerste solo expositie in ons museum. Naast een internationaal tentoonstellingsprogramma is ons museum er ook voor de lokale kunstenaar. Op deze manier hopen we tevens een lokaal publiek aan te spreken. Kunstenaar Bert Loerakker geeft nooit titels aan zijn werken. Die vindt hij te bepalend voor het werk. Door een titel te geven wordt een beschouwer teveel gestuurd in het kijken en ervaren van het werk. Voor Loerakker is het belangrijk dat bij het beschouwen van het werk een vrijheid wordt ervaren om het werk te interpreteren.

De schilderijen van Bert Loerakker bestaan bijna altijd uit twee delen. Soms zijn deze los van elkaar, maar soms zijn de losse doeken ook op verschillende manieren aan elkaar bevestigd. En soms zijn de twee schilderstijlen geïntegreerd in één doek. Bijna altijd wisselen een figuratief deel en een abstract deel elkaar af. Soms zijn het pendanten die elkaar aanvullen, maar soms gaan ze ook frictie met elkaar aan of ze gaan volledig in elkaar over. Loerakker onderzoekt hoe de schilderstijlen figuratief en abstract op elkaar in werken. Door zijn onderzoekende manier van werken stelt hij ook vragen aan de toeschouwer. Welke relaties leg je tussen de beide beelden? De tentoonstelling laat werken zien uit een periode van 1997 tot nu. Telkens worden er kleine clusters gevormd van verschillende periodes in zijn oeuvre. Maar hoe divers ze ook zijn, ze hebben allemaal één gemene deler: het zijn allemaal échte Loerakkers.