Wilde penseelstreken op het canvas, waar veel gevoel uit spreekt. Verf in intense en felle kleuren. Maar ook spraypaintings die zich verplaatsen van metrodeuren naar de muren van het museum. De jaren tachtig van de twintigste eeuw staan in het teken van een terugkeer naar de schilderkunst. In Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië zijn het de jonge kunstenaars die het penseel oppakken en het gebruiken om de wereld om hen heen op het doek vast te leggen. Amerikaanse graffitikunstenaars krijgen voor het eerst een podium in de galerie of het museum.

In deze jaren is de basis gelegd voor de collectie moderne en hedendaagse kunst van Museum Helmond. Er is werk aangekocht op het scherpst van de snede. Ons museum behoort tot de een van de weinige plekken in Nederland waar de schilderkunst van de jaren tachtig zo goed vertegenwoordigd is: van graffiti tot neo-expressionistische stromingen als Figuration Libre en de Neue Wilden.

Zo’n veertig jaar later kijkt Museum Helmond terug op deze periode en tonen we onze keuze uit de werken die in de periode 1982-1989 zijn aangekocht. Met werk van onder andere René Daniëls, Blade, Rammellzee, Reinier Lucassen, Robert Combas, Chuck Nanney en Alphons Freijmuth.