Een geblokte theedoek, een stukje inpakpapier, een afbeelding in de krant of een onscherpe foto. Voor de schilder Daan van Golden (1936-2017) zijn dit geen betekenisloze beelden, maar serieuze onderwerpen voor zijn kunst. Met grote concentratie schildert hij de bestaande patronen na of ontdekt hij de schoonheid in de toevallige momenten die hij met de camera vastlegt. Het maakt Daan van Golden tot een van de meest eigenzinnige kunstenaars die Nederland heeft gekend. De tentoonstelling Daan van Golden. The Original in Stedelijk Museum Schiedam geeft een overzicht van zijn bijzondere oeuvre. Te zien zijn de meditatieve schilderijen waarmee Van Golden wereldberoemd werd, naast de vele foto’s, collages en het grafische werk die er vaak onlosmakelijk mee verbonden zijn. Het begrip originaliteit krijgt een heel nieuwe betekenis: niet langer het creëren van iets nieuws staat voorop, maar de schoonheid zien in dat wat er al is.

Van Golden als Schiedamse held

Het museum viert het leven en werk van Daan van Golden als een van de hoogtepunten in het jaar waarin Schiedam 750 jaar stadsrechten viert. Van Golden woonde en werkte het grootste deel van zijn leven in Schiedam en dit jubileumjaar biedt het museum de perfecte gelegenheid om de kunstenaar te eren als ‘Schiedamse held’. Aanleiding voor de tentoonstelling vormt tevens de verwerving van het werk Zonder titel (Tokyo) uit 1964. Deze zomer kocht het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. dit schilderij voor een langdurig bruikleen aan het museum. Directeur Anne de Haij: ‘Het is een sleutelwerk binnen Van Goldens oeuvre dat − na lang in familiebezit te zijn geweest − nu voor het Nederlandse publiek behouden blijft.’ Naast Zonder titel (Tokyo), 1964 zijn ook een abstract expressionistisch schilderij uit 1961 en vier dubbeldruk-werken uit 2012 door Fonds Schiedam-Vlaardingen voor het museum aangekocht.