Een terugblik op 50 jaar carrière van de Zwolse postmoderne beeldend kunstenaar Henk Heideveld.
Veel Zwollenaren kennen Heideveld als de man die over de boog van de IJsselbrug liep, met een koffer vol geld op pad ging om gratis bankbiljetten uit te delen, of als de man die de spoorlijn naar Duitsland wit kalkte in een van zijn vele performances om aandacht te vragen voor de Holocaust. Minder bekend is zijn leven als beeldend mysticus en postmodern devoot, zoals hij zichzelf noemt.
Deze tentoonstelling laat de veelzijdigheid van Heidevelds werk zien: van video en performances tot tekeningen, schilderijen, installaties, teksten en fotografie, verspreid over vijf decennia. Beginnend bij zijn start als conceptueel kunstenaar in 1975 tot nu, toont de selectie zijn diepgaande en obsessieve zoektocht naar het begrijpen van de wereld – en de rol van de mens in het vormen of juist verliezen ervan. Hij onderzoekt de relatie tussen kunst en God, waarbij geschiedenis en tijd een belangrijke rol spelen. Dit deed hij door jarenlang de Holocaust te onderzoeken, die hij beschouwt als het donkerste hoofdstuk van de Europese geschiedenis—geworteld in zowel moderne maatschappelijke structuren als tweeduizend jaar christelijke intolerantie.
Beeld:’Tussen komedie en tragedie’, Henk Heideveld 1981