Lin May Saeed (DE, 1973-2023) was een Duitse kunstenaar die haar leven en werk heeft gewijd aan de promotie van dierenrechten. De agency van de niet-menselijke levende wereld krijgt in haar fantasievolle werk ruim baan. Voorna­melijk actief als beeldhouwer, met piepschuim als favoriet materiaal, schiep Saeed in een volstrekt eigen beeldtaal een fantasievol universum vol soevereine dierfiguren die weggelopen lijken uit mythen en fabels. Door te kiezen voor een goedkoop, synthetisch en niet-afbreekbaar materiaal als piepschuim plaatst Saeed haar werk op materieel niveau in het discours rond het antro­poceen.

Haar sculpturen, reliëfs en tekeningen tonen ons een niet-menselijke wereld van hoop en optimisme, waarin dieren hun waar­digheid terug hebben gekregen en zich hebben ontworsteld aan het juk van de mens. Het werk van Saeed is zowel kritisch als humoristisch, en tracht op een niet-moralistische manier nieuw licht op het complexe vraagstuk van onze omgang met niet-menselijk leven te laten schijnen.

De tentoonstelling in Wijlre is de eerste solotentoonstelling van de in 2023 overleden kunstenaar in Nederland. Er worden 20 à 25 werken bij elkaar gebracht, die een samenhangend overzicht van Saeed’s oeuvre bieden. Met deze retrospectieve tentoonstelling van Lin May Saeed onderstreept buitenplaats Kasteel Wijlre haar ambitie om kunstenaars van internationaal belang te presenteren, die in hun werk zowel kritisch als verbeeldingsrijk kijken naar de relatie tussen mens en natuur. Saeed nam eerder deel aan de groepstentoonstelling Spark Birds & the Loneliness of Species die in 2023 op de buitenplaats plaatsvond. De tentoonstelling komt tot stand met medewerking van de Estate of Lin May Saeed in Frankfurt.

Tijdens de tentoonstelling zal een inhoudelijk publiek programma worden georganiseerd in samenwerking met het Goethe Institut waarin wordt ingezoomd op thema’s als interspecies solidariteit, dierenrechten en alternatieve mens-dierverhoudingen.

Beeld: Lin May Saeed – Ghazal Relief (V2), 2022