Eind jaren zestig ontstaat in Amerika een fascinerende kunststroming: fotorealisme. Jonge kunstenaars zetten zich af tegen de heersende mode van abstracte en conceptuele kunst. Tot in het kleinste detail leggen ze alledaagse voorwerpen en taferelen vast, vaak op extreem groot formaat. Als bron voor hun enorme schilderijen gebruiken ze foto’s. Als een van de eersten maken zij zo de impact van beeldcultuur tot onderwerp van hun schilderkunst. Schilderijen van spiegelende etalageruiten, close-ups van glimmend gepoetste auto’s, neonreclames en typisch Amerikaanse interieurs; deze en nog veel meer intrigerende werken zijn vanaf begin 2024 te bewonderen in een grootse tentoonstelling over fotorealisme.   

Kritische blik

Schilderijen die zo gedetailleerd en levensecht zijn dat je bijna denkt dat het foto’s zijn: dat is de magie van fotorealisme, ook bekend als hyperrealisme. Maar welke verhalen gaan schuil achter deze verbazingwekkende werken? En hoe gaan hedendaagse kunstenaars om met die zo specifieke beeldtaal van deze kunststroming? In de tentoonstelling Op scherp kijken we met een kritische blik naar fotorealisme. We breken de Amerikaanse canon van de witte, mannelijke kunstenaars van de eerste generatie open en vullen deze aan met vrouwelijke, Afro-Amerikaanse, West- en Oost-Europese kunstenaars. Net als de fotorealisten van het eerste uur, gebruiken zij de fotorealistische stijl om hun visie op de wereld uit te dragen. Op scherp viert de schoonheid en het vakmanschap van fotorealisme. En daagt de bezoeker uit om scherp te kijken en oude en nieuwe grenzen tussen illusie en werkelijkheid te onderzoeken. 

Eigen collectie

De kern van de tentoonstelling is de omvangrijke collectie Amerikaans fotorealisme van het Centraal Museum. Deze unieke verzameling bevat iconische werken van Don Eddy, Malcolm Morley, Chuck Close, Richard Estes en vele anderen. Circa 30 werken uit deze fascinerende collectie zijn straks op zaal te zien.

Beeld: Don Eddy – Blue Caddy (1971) Collectie Centraal Museum Utrecht