MAISON the FAUX presenteert in samenwerking met NITE en Framer Framed van 20 juni tot 17 augustus de performance-installatie THE TAIL bij Framer Framed in Amsterdam. Geïnspireerd op Hans Christian Andersens De kleine zeemeermin, verkent dit aangrijpende werk thema’s als identiteit, transformatie en de offers die zelfontdekking vraagt. Centraal staan vragen als: wie zijn we werkelijk? Wat onderscheidt het echte van het kunstmatige? Zijn we ooit werkelijk onszelf, of zijn we voortdurend in beweging, verschuilen we ons achter maskers en conventies?
In THE TAIL worden bezoekers ondergedompeld in een emotionele en zintuiglijke ervaring die de complexe zoektocht naar identiteit en autonomie invoelbaar maakt. De kleine zeemeermin fungeert als metafoor in de zoektocht naar eigen identiteit – een reis doordrenkt van schoonheid, pijn en moed.
De performance-installatie presenteert de zeemeermin als belichaming van queer identiteit en persoonlijke transformatie. In een wereld waarin queer en trans gemeenschappen onder druk staan – van anti-trans wetgeving tot het inperken van zorg, onderwijs en zelfbeschikking – krijgt het verhaal van de zeemeermin een urgente lading. THE TAIL adresseert het politieke klimaat waarin mensen verplicht worden hun identiteit te verantwoorden, zich aan opgelegde normen te conformeren of anders het risico lopen uit de geschiedenis te worden gewist. Niet langer is de zeemeermin een symbool van het vreemde, maar een levende metafoor voor verzet, veerkracht en autonomie.
De lokroep van de zeemeermin voert het publiek mee door de ruimte, waar het verhaal zich ontvouwt in zang, beeld en installaties. Onder muzikale begeleiding van Diamanda Dramm brengen performers Bien de Moor, Anto López Espinosa en Oriana Ikomo de anatomie van de zeemeermin tot leven. Afwisselend verbeelden zij uiteenlopende facetten van de archetypische zeemeermin, waarmee ze het klassieke beeld ontwrichten, vervormen en oprekken.
Door de installatie heen treden de performers in dialoog met de sculpturale objecten van beeldend kunstenaar Dae Uk Kim. Elk object stelt een fundamentele vraag: wanneer we ons lichaam, onze rol of plaats in de wereld veranderen, is dat een daad van liefde of van pijn? Is transformatie helend of juist een vorm van verlies? Deze vragen komen terug in de video’s van Luthfi Darwis, waarin een wezen wordt gevolgd dat zich beweegt tussen verlangen en overleving binnen systemen van controle.
Met THE TAIL zet MAISON the FAUX haar zoektocht naar een hyperdisciplinaire praktijk voort. Tessa de Boer en Joris Suk, het duo achter MAISON the FAUX, spelen met de spanning tussen illusie en authenticiteit. Hun werk daagt het publiek uit: wanneer is iets ‘echt’? Wanneer wordt het namaak, ‘Faux’, echter dan het origineel? Muziek, mode, performance, scenografie, video en beeldende kunst komen samen in een overweldigende totaalervaring, die het publiek onderdompelt in een gelaagde wereld die alle conventies overstijgt.
