2 september 2025

De rode danseres op het schilderij Sotomayor, Spaanse danseres (1924) van Kees Maks (1876-1967) vormt het stralende middelpunt in een van de zalen van de tentoonstelling ‘De parels van Polak’ in Museum Henriette Polak in Zutphen. Het werk wordt omringd door kunstwerken die naar musici verwijzen, waardoor je je als bezoeker bijna waant bij de concerten in de salon van Henriette Polak-Schwarz (1893-1974) in Amsterdam. De geur van parfum hangt in de lucht – een ode naar Polaks erfgoed als dochter van een geurstoffenimperium. “Je voelt helemaal hoe de sfeer daar geweest moet zijn,” merkt een bezoeker op.

De tentoonstelling belicht het bijzondere en veelzijdige leven van mecenas Henriette Polak-Schwarz. Ze doneerde ruimhartig aan de Nederlandse wetenschap en cultuur en was een inspiratiebron voor tal van kunstenaars in haar omgeving. Met figuratieve kunst krijgt de bezoeker een beeld van haar invloed en haar idealen.

Zaaloverzicht ‘De parels van Polak’, foto: Patrick van Gemert
Zaaloverzicht ‘De parels van Polak’, foto: Patrick van Gemert
Kees Maks, ‘Sotomayor, Spaanse danseres’, 1924.
Kees Maks, ‘Sotomayor, Spaanse danseres’, 1924.