Van 6 april tot en met 15 september 2024 toont Stedelijk Museum Schiedam de betoverende multimediainstallatie Queries in Algorithmic Landscapes van de kunstenaar Geert Mul.

Als bezoeker word je ondergedompeld in een dromerig landschap van vallende groene boomblaadjes, die als bij een zomerbriesje door de lucht dwarrelen.  De blaadjes veranderen in vurige herfstbladeren, sneeuwvlokken en dwarrelende bloesemblaadjes terwijl je luistert naar een intrigerende soundscape met samples uit Hollywoodfilms, die door Geert Mul zijn bewerkt tot filosofische dialogen.  Alle zintuigen worden aangesproken in deze poëtische, interactieve en immersieve installatie, die voor het eerst in een museale setting te zien is.

Met het tonen van Queries in Algorithmic Landscapes laat Stedelijk Museum Schiedam een werk zien dat aansluit op actuele vraagstukken over identiteit en onze relatie met technologie en de natuur. Eerder, in 2016, bracht het museum Muls eerste museale solotentoonstelling met de titel Match Maker. Ter gelegenheid daarvan verwierf het drie werken van Mul voor de collectie.

Geert Mul (1965) onderzoekt in zijn werk de scheidslijnen tussen mens, technologie  en natuur door te experimenteren met audio- en computertechnologie. Hij is een pionier op het gebied van digitale kunst en de poëtische verkenning op het snijvlak van kunst en technologie.

Beeld: Queries in Algorithmic Landscapes – Geert Mul