Wellicht ook interessant om te lezen?

Sita HauptmeijerTip van de week
Liefde, verlies en vergankelijkheid in de Grote Kerk Breda
In de tentoonstelling ‘René! I’m still standing’ in de Grote Kerk Breda tonen tussen de praalgraven en het historische interieur van de kerk twaalf kunstenaars schilderijen, sculpturen, textiele werken, foto’s en video-installaties over liefde en verlies.

Jeroen JunteRecensies
‘De Grote Kunstshow met Erwin Olaf’ is over the top én ontroerend
Een theatervoorstelling over fotografie klinkt als een conceptuele gok, maar bij Erwin Olaf werkt het verrassend goed. Zijn werk lijkt gemaakt voor drama, emotie en overdaad. ‘De Grote Kunstshow met Erwin Olaf’ brengt zijn iconische foto’s naar het podium, waar acteurs de verstilde beelden nieuw leven inblazen.

Edo DijksterhuisRecensies
Kunst als verdedigingslinie
Aan de rand van Arnhem ligt de Diogenesbunker, ooit gebouwd door de nazi’s als zenuwcentrum van de luchtverdediging. Nu vormt hij het decor van ‘Emerging exits’, een tentoonstelling waarin vijftien hedendaagse kunstenaars actuele dreigingen onderzoeken – van klimaatcrisis tot geopolitiek. Maar er zijn ook hoopvolle uitwegen te vinden: “Het is knap hoe de samenstellers oorlogsgeschiedenis weten te koppelen aan actualiteit zonder weg te zinken in machteloosheid.”

Sita HauptmeijerTip van de week
Een eeuw Ed van der Elsken in het Purmerends Museum
“Ik doe dit al een jaar: zo op straat lopen en hopen dat er iets moois langs loopt”, hoor je fotograaf en cineast Ed van der Elsken (1925-90) zeggen terwijl hij een performance op de Dam filmt. Zijn film Een fotograaf filmt Amsterdam (1982) is te zien in het Purmerends Museum, dat zijn honderdste geboortejaar viert met twee tentoonstellingen. In ‘Oog voor Amsterdam’ op de begane grond keer je terug naar de jaren zeventig en tachtig. Kleurige foto’s tonen het rauwe, levendige straatbeeld van krakers, kinderen en protesten. Op film zwaaien mensen recht in de lens of steken hun tong uit, terwijl Van der Elsken met gevatte commentaren vertelt wat hij ziet. In de bovenzaal is ‘Avonturen op het land’ te zien. Hier verruilt hij de stad voor een boerderij in Edam. Intieme beelden van modderlaarzen, kinderen en weidedieren vangen de eenvoud van het buitenleven.

Interview – winnaars Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2025
De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs gaat dit jaar naar ‘Sag mir wo die Blumen sind’, de monumentale dubbeltentoonstelling van de Duitse kunstenaar Anselm Kiefer in het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Gogh Museum. Museumdirecteuren Rein Wolfs (Stedelijk Museum) en Emilie Gordenker (Van Gogh Museum) blikken terug op deze unieke coproductie. “Dat twee musea gelijkwaardig samenwerken aan zo’n grootse tentoonstelling, is een krachtig signaal in een tijd waarin samenwerking steeds noodzakelijker wordt.”

MuseumtijdschriftColumns
Column Pauline Broekema – Weemoed over water
Als columnist van Museumtijdschrift schrijft Pauline Broekema in elk nummer over haar persoonlijke kunstobservaties. In deze column, uit Museumtijdschrift nummer 2, over Willem Paets.

Gerda van de GlindRecensies
Hoever onze liefde reikt
In het Stedelijk Museum Schiedam nodigt de tentoonstelling ‘Missen als een ronde vorm – De kunst van het doorleven’ uit om rouw, gemis en liefde in al hun schakeringen te delen. Terwijl we voor het leven talloze rituelen kennen, blijft de dood vaak toegedekt.

Rosalie VogelTip van de week
Herfstvakantietips voor de hele familie
De herfstvakantie staat weer voor de deur. Tijd voor uitstapjes met het hele gezin – naar plekken waar je kunt bouwen, ontdekken en dromen. Museumtijdschrift zet een aantal activiteiten op een rij.