Ken jij iemand voor wie dit interessant is?

Wellicht ook interessant om te lezen?

Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Julia Steenhuisen

Infrastructuur als zenuwstelsel en strijdtoneel

Satellieten, spoorlijnen, datakabels – ze verbinden ons, maar houden ze ons ook gevangen? In de tentoonstelling ‘The geopolitics of infrastructure – Hedendaagse perspectieven’ in M HKA, Antwerpen, tonen kunstenaars hoe de netwerken die ons leven mogelijk maken ons tegelijk kunnen overheersen. Hoe leefbaar is een wereld waarin we afhankelijk zijn van systemen die we nauwelijks begrijpen? Het is zware kost, die de moeite waard is.

Cristina Lucas, ‘The people that is missing’, 2019, courtesy tegenboschvanvreden
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Rosalie Vogel

Indringende vergezichten in het Fries Museum

De verhouding tussen mens en natuur is de rode draad in de tentoonstelling ‘Voorbij de horizon’ in het Fries Museum, die bestaat uit hedendaagse kunstwerken uit de collectie van het museum. Thema’s als de eenvoud en chaos van onaangetaste natuur en de steeds grotere invloed van technologie worden verbeeld in uiteenlopende werken: van surrealistische portretten en spookachtige fotolandschappen tot abstracte olieverfschilderijen en borduurwerken. De tentoonstelling bevestigt eigenlijk wat we al weten: dat de mens de natuur ingrijpend beïnvloedt. Het resultaat is confronterend maar inspireert om zorgvuldiger om te gaan met de aarde. 

Chris Lebeau, ‘Portret van Sof Lebeau-Herman’, ca. 1930-35
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Pauline Broekema,

Column Pauline Broekema – Doorleefde huid

Zaaloverzicht ‘Dieren van de grachten’ met meerkoettennest, foto: Fleur Lagerwerf
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Rosalie Vogel

Krabben, koeten en kunst langs de kade – Grachtenmuseum Amsterdam

Of ze nou in de bomen, in de lucht, of in het water van de grachten leven, alle dieren in Amsterdam vervullen een waardevolle rol binnen het stedelijke ecosysteem. De tentoonstelling ‘Dieren van de grachten’ in het Grachtenmuseum Amsterdam belicht de oorsprong, leefomgeving en functie van deze stadsbewoners.

Zaaloverzicht ‘Kishio Suga – Where both sides meet’, foto: LNDWstudio
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Madelief van Leuven

Materialen met grote kracht

De doorgaans verduisterde bovenverdieping van Museum Cobra in Amstelveen is voor de gelegenheid veranderd in een baken van licht – de ideale omgeving voor de installaties van de Japanse kunstenaar Kishio Suga. Hoewel hij in Nederland nog relatief onbekend is, geldt hij in Japan als een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars. Met ‘Kishio Suga – Where both sides meet’ is nu zijn eerste solotentoonstelling in Nederland te zien.

Zaaloverzicht ‘In the name of love’, foto: Mike Bink
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Madelief van Leuven

Moderne liefde in Museum Catharijneconvent

Wat betekent liefde wanneer je kijkt door de ogen van Bijbelse verhalen en hedendaagse kunstenaars? Die vraag vormt het hart van de tentoonstelling, waarin liefde in al haar vormen aan bod komt – van naastenliefde tot lichamelijkheid, van relaties tot opoffering.

Zaaloverzicht ‘Fiona Tan – Monomania’, foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Myrthe Meester

Ongrijpbare waanzin

Uit de depots van het Rijksmuseum in Amsterdam stelde kunstenaar Fiona Tan een onderzoekende en associatieve tentoonstelling samen over de opkomst van de psychiatrie in de negentiende eeuw. Centraal daarin staat de discrepantie tussen individu en diagnose, en het onvermogen van beelden om de mysterieuze menselijke geest te vangen.

Charley Toorop, ‘Gerstsnijders, Walcheren’, 1924
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Madelief van Leuven

Charley Toorop en Vincent van Gogh – Verwantschap in verf

Het was niet Charley Toorops vader, de schilder Jan Toorop, die haar het meest inspireerde, maar Vincent van Gogh. De tentoonstelling ‘Charley Toorop – Liefde voor Van Gogh’ in het Kröller-Müller Museum is een liefdevol samengesteld overzicht van haar bewondering voor Van Gogh, en toont daarnaast een indrukwekkend overzicht van haar oeuvre.