Ken jij iemand voor wie dit interessant is?

Wellicht ook interessant om te lezen?

Zaaloverzichten ‘Dit is Edith van Leckwyck’, foto: Sieta Stel
Zaaloverzichten ‘Dit is Edith van Leckwyck’, foto: Sieta Stel
Sita Hauptmeijer

Herontdekte kleurenpracht in Museum Drachten

Hoewel ze door sommigen ooit werd geprezen als een van de grootste beloftes van haar generatie, raakte haar naam na haar dood in de vergetelheid. Nu brengt Museum Drachten daar verandering in met de eerste solotentoonstelling sinds 1979: ‘Dit is Edith van Leckwyck’.

Kusukazu Uraguchi, ‘Niet ver van het strand van Nishinohama, Fuseda’, 1974
Zaaloverzichten ‘Dit is Edith van Leckwyck’, foto: Sieta Stel
Chris Reinewald

Vrouwen van de zee – Kusukazu Uraguchi’s ama-duikers in Huis Marseille

Japanse ama-duikers doken eeuwenlang op één ademteug naar parels, zeewier en schelpdieren. Tussen 1955 en 1985 fotografeerde parelhandelaar Kusukazu Uraguchi in zijn geboortestreek Shima hun feeërieke onderwaterwereld. Tachtig zwart-witfoto’s zijn nu in Huis Marseille in Amsterdam te zien.

Georges Seurat, ‘Poseuses’, 1888
Zaaloverzichten ‘Dit is Edith van Leckwyck’, foto: Sieta Stel
Jeroen Junte

Radicaal tot in de puntjes

In Londen schittert een ongekende Nederlandse gast: de collectie van Helene Kröller-Müller. In de National Gallery in Londen komt het neo-impressionisme samen in al zijn kleur, licht en idealisme – met als hoogtepunt een zelden samen getoonde tweeluik van Jan Toorop.

Zaaloverzicht ‘René! I’m still standing’, foto: Aad Hoogendoorn
Zaaloverzichten ‘Dit is Edith van Leckwyck’, foto: Sieta Stel
Sita Hauptmeijer

Liefde, verlies en vergankelijkheid in de Grote Kerk Breda

In de tentoonstelling ‘René! I’m still standing’ in de Grote Kerk Breda tonen tussen de praalgraven en het historische interieur van de kerk twaalf kunstenaars schilderijen, sculpturen, textiele werken, foto’s en video-installaties over liefde en verlies.

‘De Grote Kunstshow’, foto: Maarten Nauw
Zaaloverzichten ‘Dit is Edith van Leckwyck’, foto: Sieta Stel
Jeroen Junte

‘De Grote Kunstshow met Erwin Olaf’ is over the top én ontroerend

Een theatervoorstelling over fotografie klinkt als een conceptuele gok, maar bij Erwin Olaf werkt het verrassend goed. Zijn werk lijkt gemaakt voor drama, emotie en overdaad. ‘De Grote Kunstshow met Erwin Olaf’ brengt zijn iconische foto’s naar het podium, waar acteurs de verstilde beelden nieuw leven inblazen.

Zaaloverzicht ‘Emerging exits’, foto: Aad Hoogendoorn
Zaaloverzichten ‘Dit is Edith van Leckwyck’, foto: Sieta Stel
Edo Dijksterhuis

Kunst als verdedigingslinie

Aan de rand van Arnhem ligt de Diogenesbunker, ooit gebouwd door de nazi’s als zenuwcentrum van de luchtverdediging. Nu vormt hij het decor van ‘Emerging exits’, een tentoonstelling waarin vijftien hedendaagse kunstenaars actuele dreigingen onderzoeken – van klimaatcrisis tot geopolitiek. Maar er zijn ook hoopvolle uitwegen te vinden: “Het is knap hoe de samenstellers oorlogsgeschiedenis weten te koppelen aan actualiteit zonder weg te zinken in machteloosheid.”

Zaaloverzicht ‘Oog voor Amsterdam’
Zaaloverzichten ‘Dit is Edith van Leckwyck’, foto: Sieta Stel
Sita Hauptmeijer

Een eeuw Ed van der Elsken in het Purmerends Museum

“Ik doe dit al een jaar: zo op straat lopen en hopen dat er iets moois langs loopt”, hoor je fotograaf en cineast Ed van der Elsken (1925-90) zeggen terwijl hij een performance op de Dam filmt. Zijn film Een fotograaf filmt Amsterdam (1982) is te zien in het Purmerends Museum, dat zijn honderdste geboortejaar viert met twee tentoonstellingen. In ‘Oog voor Amsterdam’ op de begane grond keer je terug naar de jaren zeventig en tachtig. Kleurige foto’s tonen het rauwe, levendige straatbeeld van krakers, kinderen en protesten. Op film zwaaien mensen recht in de lens of steken hun tong uit, terwijl Van der Elsken met gevatte commentaren vertelt wat hij ziet. In de bovenzaal is ‘Avonturen op het land’ te zien. Hier verruilt hij de stad voor een boerderij in Edam. Intieme beelden van modderlaarzen, kinderen en weidedieren vangen de eenvoud van het buitenleven.

Emilie Gordenker (l), Anselm Kiefer en Rein Wolfs (r), foto: Maarten Nauw
Zaaloverzichten ‘Dit is Edith van Leckwyck’, foto: Sieta Stel
Jeroen Junte,

Interview – winnaars Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2025

De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs gaat dit jaar naar ‘Sag mir wo die Blumen sind’, de monumentale dubbeltentoonstelling van de Duitse kunstenaar Anselm Kiefer in het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Gogh Museum. Museumdirecteuren Rein Wolfs (Stedelijk Museum) en Emilie Gordenker (Van Gogh Museum) blikken terug op deze unieke coproductie. “Dat twee musea gelijkwaardig samenwerken aan zo’n grootse tentoonstelling, is een krachtig signaal in een tijd waarin samenwerking steeds noodzakelijker wordt.”