Wellicht ook interessant om te lezen?

‘Black joy’ in het Brusselse Bozar
De breed opgezette tentoonstelling ‘When we see us’ in het Brusselse Bozar toont zo’n 150 schilderijen van ongeveer 120 zwarte kunstenaars uit de afgelopen honderd jaar, afkomstig uit Afrika of de Afrikaanse diaspora. Curator Koyo Kouoh, die volgend jaar de hoofdcurator van de Biënnale van Venetië zou zijn, overleed onverwacht op 10 mei. Deze tentoonstelling is haar laatste werk.

Koster wat het kost in Museum Gouda
Haar werk is net zo kleurrijk als de kunstenaar zelf. Jo Koster (1868-1944) schilderde haar hele leven lang en reisde door heel Europa. Ondanks haar onmiskenbare schildertalent is haar werk nauwelijks gerepresenteerd in Nederlandse musea. Om dat een beetje goed te maken, wijdt Museum Gouda een overzichtstentoonstelling aan haar: ‘Jo Koster, kunstenaar’.

Hollandse meesters in H’art Museum
Het 750-jarig bestaan van de stad Amsterdam wordt groots gevierd in het H’Art Museum, onder andere met de tentoonstelling ‘Van Rembrandt tot Vermeer, meesterwerken van The Leiden Collection’. Te zien zijn 75 werken van gevierde Hollandse meesters uit de zeventiende eeuw. Dat zo’n groot aantal schilderijen uit deze privécollectie wordt tentoongesteld, is bijzonder.

Komt een vrouw bij de dokter – Rijksmuseum Boerhaave in Leiden
Vrouwen worden anders ziek dan mannen, maar de medische wereld heeft daar lange tijd nauwelijks oog voor gehad. Daardoor worden bepaalde aandoeningen bij vrouwen vaak later herkend – soms met fatale gevolgen. Pas recent groeit het besef over deze ongelijkheid. De tentoonstelling ‘Ongezien’ in het Rijksmuseum Boerhaave in Leiden, laat zien hoe het vrouwelijk lichaam eeuwenlang een bijrol speelde in de medische geschiedenis.

Column Pauline Broekema – Wat hij heeft gezien
Als columnist van Museumtijdschrift schrijft Pauline Broekema in elk nummer over haar persoonlijke kunstobservaties. In deze column, uit Museumtijdschrift nummer 2, over Willem Paets.

Zacht verzet in het Groninger Museum
In het Groninger Museum presenteert de Duitse kunstenaar Joana Schneider (1990) in haar solotentoonstelling ‘Otherwordly’ monumentale textielwerken, gemaakt van afgedankte visserstouwen en geweven met textieltechnieken die dreigen te worden vergeten. Pastelkleuren en organische vormen trekken je naar binnen, maar achter de zoetheid schuilt een scherp feministisch commentaar op vrouwelijkheid en schoonheidsdruk.

Verleiding en spanning in het Limburgs Museum
Sex sells: we worden omringd door hypergeseksualiseerde beelden en porno is alomtegenwoordig. Tegelijkertijd hebben jongeren minder seks dan vroeger en lijkt onze samenleving preutser te worden. Het Limburgs Museum in Venlo probeert deze paradox te doorbreken met de tentoonstelling ‘Erotiek – Voorbij schoonheid en schaamte’. Platte of vulgaire beelden zul je er nauwelijks tegenkomen. In plaats daarvan ligt de nadruk op de kracht van verbeelding.

Grofstoffelijk en gigantisch – Magdalena Abakanowicz in Brabant
De monumentale textielinstallaties van de Poolse kunstenaar Magdalena Abakanowicz in het Noordbrabants Museum, Provinciehuis in Den Bosch en Textielmuseum in Tilburg lijken je te kunnen opeten. Met haar textielsculpturen doorbrak ze rond 1960 de grens tussen ambacht en autonome kunst. Dat leverde haar bewondering, navolging en kritiek op.