Skip to content
Logo Museumtijdschrift
  • Tentoonstellingsagenda
  • Artikelen

    Artikelen

    • Nieuws
    • Tips
    • Recensies
    • Columns
    • Video’s
  • Winkel

    Winkel

    • Abonnementen
    • Cadeau-abonnementen
    • Digitaal abonnement
    • Losse nummers
    • Arrangementen
    • Verzamelband
  • Voor musea

    Voor musea

    • Tentoonstelling aanmelden
    • Adverteren
    • Contact
  • Over ons

    Over ons

    • Werken bij
    • Redactie
    • Adverteren
    • Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs
  • Contact
    Museumtijdschrift
    Postbus 16849
    1001 RH Amsterdam
    contact@museumtijdschrift.nl

    Over Museumtijdschrift

    Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.

    • Contact
    • Voor abonnees
    • Voor musea en galeries
    • Redactie
  • Abonnementen
0

Test Placeholder Video GIF

Lees verder
Museumtijdschrift / Test Placeholder Video GIF
Ken jij iemand voor wie dit interessant is?
  • Icon Facebook Deel op Facebook
  • Icon Twitter Deel op X
  • Icon Linkedin Deel op LinkedIn
Terug naar het overzicht

Wellicht ook interessant om te lezen?

Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Julia SteenhuisenRecensies

Infrastructuur als zenuwstelsel en strijdtoneel

Satellieten, spoorlijnen, datakabels – ze verbinden ons, maar houden ze ons ook gevangen? In de tentoonstelling ‘The geopolitics of infrastructure – Hedendaagse perspectieven’ in M HKA, Antwerpen, tonen kunstenaars hoe de netwerken die ons leven mogelijk maken ons tegelijk kunnen overheersen. Hoe leefbaar is een wereld waarin we afhankelijk zijn van systemen die we nauwelijks begrijpen? Het is zware kost, die de moeite waard is.

Lees verder
Cristina Lucas, ‘The people that is missing’, 2019, courtesy tegenboschvanvreden
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Rosalie VogelTip van de week

Indringende vergezichten in het Fries Museum

De verhouding tussen mens en natuur is de rode draad in de tentoonstelling ‘Voorbij de horizon’ in het Fries Museum, die bestaat uit hedendaagse kunstwerken uit de collectie van het museum. Thema’s als de eenvoud en chaos van onaangetaste natuur en de steeds grotere invloed van technologie worden verbeeld in uiteenlopende werken: van surrealistische portretten en spookachtige fotolandschappen tot abstracte olieverfschilderijen en borduurwerken. De tentoonstelling bevestigt eigenlijk wat we al weten: dat de mens de natuur ingrijpend beïnvloedt. Het resultaat is confronterend maar inspireert om zorgvuldiger om te gaan met de aarde. 

Lees verder
Chris Lebeau, ‘Portret van Sof Lebeau-Herman’, ca. 1930-35
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Pauline BroekemaColumns, Recensies

Column Pauline Broekema – Doorleefde huid

Lees verder
Zaaloverzicht ‘Dieren van de grachten’ met meerkoettennest, foto: Fleur Lagerwerf
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Rosalie VogelTip van de week

Krabben, koeten en kunst langs de kade – Grachtenmuseum Amsterdam

Of ze nou in de bomen, in de lucht, of in het water van de grachten leven, alle dieren in Amsterdam vervullen een waardevolle rol binnen het stedelijke ecosysteem. De tentoonstelling ‘Dieren van de grachten’ in het Grachtenmuseum Amsterdam belicht de oorsprong, leefomgeving en functie van deze stadsbewoners.

Lees verder
Zaaloverzicht ‘Kishio Suga – Where both sides meet’, foto: LNDWstudio
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Madelief van LeuvenRecensies

Materialen met grote kracht

De doorgaans verduisterde bovenverdieping van Museum Cobra in Amstelveen is voor de gelegenheid veranderd in een baken van licht – de ideale omgeving voor de installaties van de Japanse kunstenaar Kishio Suga. Hoewel hij in Nederland nog relatief onbekend is, geldt hij in Japan als een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars. Met ‘Kishio Suga – Where both sides meet’ is nu zijn eerste solotentoonstelling in Nederland te zien.

Lees verder
Zaaloverzicht ‘In the name of love’, foto: Mike Bink
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Madelief van LeuvenTip van de week

Moderne liefde in Museum Catharijneconvent

Wat betekent liefde wanneer je kijkt door de ogen van Bijbelse verhalen en hedendaagse kunstenaars? Die vraag vormt het hart van de tentoonstelling, waarin liefde in al haar vormen aan bod komt – van naastenliefde tot lichamelijkheid, van relaties tot opoffering.

Lees verder
Zaaloverzicht ‘Fiona Tan – Monomania’, foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Myrthe MeesterRecensies

Ongrijpbare waanzin

Uit de depots van het Rijksmuseum in Amsterdam stelde kunstenaar Fiona Tan een onderzoekende en associatieve tentoonstelling samen over de opkomst van de psychiatrie in de negentiende eeuw. Centraal daarin staat de discrepantie tussen individu en diagnose, en het onvermogen van beelden om de mysterieuze menselijke geest te vangen.

Lees verder
Charley Toorop, ‘Gerstsnijders, Walcheren’, 1924
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Madelief van LeuvenTip van de week

Charley Toorop en Vincent van Gogh – Verwantschap in verf

Het was niet Charley Toorops vader, de schilder Jan Toorop, die haar het meest inspireerde, maar Vincent van Gogh. De tentoonstelling ‘Charley Toorop – Liefde voor Van Gogh’ in het Kröller-Müller Museum is een liefdevol samengesteld overzicht van haar bewondering voor Van Gogh, en toont daarnaast een indrukwekkend overzicht van haar oeuvre.

Lees verder
Logo Museumtijdschrift

Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.

Volg jij ons al?

Icon Facebook
Icon Instagram
Tentoonstellingsagenda
  • Tentoonstellingen
  • Musea & galeries
Winkel
  • Abonnementen
  • Losse nummers
  • Verzamelband
  • Arrangementen
Contact

Museumtijdschrift
Postbus 16849
1001 RH Amsterdam

Download de Tentoonstelingsagenda-app

Logo Google Play
Logo App Store

© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy | Sitemap | Algemene voorwaarden.

Loading...

Winkel

  • Abonnementen
  • Losse nummers
  • Verzamelband
  • Arrangementen

Artikelen

  • Nieuws
  • Tips
  • Recensies
  • Blogs

Voor musea

  • Tentoonstelling aanmelden
  • Adverteren
  • Contact

Tentoonstellingagenda

  • Tentoonstellingen
  • Musea & galeries

Over ons

  • Tentoonstellingsprijs
  • Over Museumtijdschrift
  • Werken bij
  • Redactie
  • Adverteren

Contact

  • Contact
  • Voor abonnees
  • Voor musea en galeries
  • Redactie

© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.