Wellicht ook interessant om te lezen?
Column Pauline Broekema – “Boesem vol brands”
Als columnist van Museumtijdschrift deelt Pauline Broekema in elk nummer haar persoonlijke kunstobservaties. In deze column, uit nummer 7/2025, gaat ze in Alkmaar op zoek naar een zeventiende-eeuwse liefde tussen een zeeofficier en de getalenteerde Maria Tesselschade Roemers Visscher – een verhaal dat voortleeft op een schuttersstuk van Zacharias Paulusz en opnieuw aan het licht komt door archeologische vondsten na een stadsbrand.
Identiteit, verzet en trots in TextielMuseum
De tentoonstelling 'Haus of Fibre' in het TextielMuseum in Tilburg is een co-creatie met vier queer kunstenaars. In een toegankelijke setting komen queerness en textiel samen in een zogenoemd queer huis: een woonkamer, keuken, badkamer, slaapkamer en tuin vol werken van verschillende generaties LHBTQIA+ kunstenaars.
Kijkspel met levende baby
In De Pont Museum in Tilburg speelt kunstenaar Tino Sehgal met de vraag wat het betekent om te kijken – en bekeken te worden. Centraal staat de liveperformance ‘This youiiyou’ met een moeder en een echte baby. Bezoekers worden zelf bekeken door portretten die de Duits-Indiase kunstenaar uit de museumcollectie selecteerde. Wie kijkt hier nou naar wie?
Fotografie als schuilplaats in Huis Marseille
In het karakteristieke grachtenpand van Huis Marseille stap je kamer voor kamer de jeugd binnen van Deense fotograaf Michella Bredahl (1988). Ze groeide op in onveiligheid en instabiliteit, samen met haar zussen en hun alleenstaande, verslaafde moeder. Haar levensverhaal geeft context aan de intieme foto’s en vormt de rode draad in de tentoonstelling ‘Rooms we made safe’.
Strijd om erkenning – De vrouwen van de Amsterdamse School
In Museum Het Schip in Amsterdam schitteren eindelijk de onderbelichte werken van de vrouwelijke makers van de Amsterdamse School, een architectuur- en designstroming tussen 1910 en 1930. De tentoonstelling brengt het werk van de vrouwelijke kunstenaars en ontwerpers tot leven in kleurrijke ruimtes vol textiel, drukwerk, foto’s en sculpturen. Overtuigend wordt getoond hoe groot de bijdrage van vrouwen wél was, ook al werden hun namen niet genoemd. De expositie draagt de terechte titel ‘Ongekend talent – De vrouwen van de Amsterdamse School’.
Wolkenpartijen en zeegezichten in Museum Panorama Mesdag
In ‘Licht, Lucht, Water’ laat Museum Panorama Mesdag zien hoe kunstenaars al bijna twee eeuwen naar het Haagse landschap kijken. In het eerste deel staan de schilders van de Haagse School centraal: meesters die in de negentiende eeuw de duinen, het strand en het wisselende kustlicht vastlegden.
Souvenirs met grandeur
Wie in de zeventiende en achttiende eeuw tot de Engelse elite behoorde, maakte vroeg of laat een zogeheten Grand Tour: een culturele reis van Dover naar Parijs, via de Alpen naar Italië, met Rome als ultiem eindpunt. De indrukwekkende souvenirs die de aristocraten onderweg verzamelden, zijn nu te zien in het Mauritshuis in Den Haag in de tentoonstelling ‘Grand Tour – Bestemming Italië’.
Zilver aanraken in het Nederlands Zilvermuseum
De tentoonstelling 'Please Touch' in het Nederlands Zilvermuseum nodigt bezoekers uit om objecten van vroeger niet alleen te bekijken, maar ook aan te raken. Door de zwaarte en structuur te voelen van eeuwenoude dinerschaaltjes en sierlijke bekers ervaar je de geschiedenis letterlijk met je handen. Want zoals blijkt uit de tentoonstelling: de sporen van gebruik vertellen een verhaal.
