Na ingrijpende renovatiewerkzaamheden onderging het oude Museum voor Schone Kunsten in 2007 een gedaanteverwisseling in een culturele instelling van formaat : het BAM (Beaux-Arts Mons). Dit vastberaden hedendaagse architectonische project strekt zich uit over drie verdiepingen, die 2500 m² aan tentoonstellingszalen beslaan. Aldus wordt het een uitgelezen werktuig voor de organisatie van tijdelijke tentoonstellingen met internationale allures. Ook de permanente collecties vinden hier hun plaats; het hele jaar door kan men hier een selectie werken zien die de kwaliteit van het museale erfdeel illustreert. De collecties Maurice Duvivier en Thomas Neirynck, gedeponeerd aan BAM zijn representatief voor de Belgische en buitenlandse kunst uit de tweede helft van de 20ste eeuw, een periode waar op zich hoofdzakelijk BAM concentreert.

Beeld: Museum voor Schone Kunsten van Bergen