Voor musea
Tentoonstellingagenda
© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.
© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.
In De Pont Museum in Tilburg speelt kunstenaar Tino Sehgal met de vraag wat het betekent om te kijken – en bekeken te worden. Centraal staat de liveperformance ‘This youiiyou’ met een moeder en een echte baby. Bezoekers worden zelf bekeken door portretten die de Duits-Indiase kunstenaar uit de museumcollectie selecteerde. Wie kijkt hier nou naar wie?
In het karakteristieke grachtenpand van Huis Marseille stap je kamer voor kamer de jeugd binnen van Deense fotograaf Michella Bredahl (1988). Ze groeide op in onveiligheid en instabiliteit, samen met haar zussen en hun alleenstaande, verslaafde moeder. Haar levensverhaal geeft context aan de intieme foto’s en vormt de rode draad in de tentoonstelling ‘Rooms we made safe’.
In Museum Het Schip in Amsterdam schitteren eindelijk de onderbelichte werken van de vrouwelijke makers van de Amsterdamse School, een architectuur- en designstroming tussen 1910 en 1930. De tentoonstelling brengt het werk van de vrouwelijke kunstenaars en ontwerpers tot leven in kleurrijke ruimtes vol textiel, drukwerk, foto’s en sculpturen. Overtuigend wordt getoond hoe groot de bijdrage van vrouwen wél was, ook al werden hun namen niet genoemd. De expositie draagt de terechte titel ‘Ongekend talent – De vrouwen van de Amsterdamse School’.
In ‘Licht, Lucht, Water’ laat Museum Panorama Mesdag zien hoe kunstenaars al bijna twee eeuwen naar het Haagse landschap kijken. In het eerste deel staan de schilders van de Haagse School centraal: meesters die in de negentiende eeuw de duinen, het strand en het wisselende kustlicht vastlegden.
Wie in de zeventiende en achttiende eeuw tot de Engelse elite behoorde, maakte vroeg of laat een zogeheten Grand Tour: een culturele reis van Dover naar Parijs, via de Alpen naar Italië, met Rome als ultiem eindpunt. De indrukwekkende souvenirs die de aristocraten onderweg verzamelden, zijn nu te zien in het Mauritshuis in Den Haag in de tentoonstelling ‘Grand Tour – Bestemming Italië’.
De tentoonstelling 'Please Touch' in het Nederlands Zilvermuseum nodigt bezoekers uit om objecten van vroeger niet alleen te bekijken, maar ook aan te raken. Door de zwaarte en structuur te voelen van eeuwenoude dinerschaaltjes en sierlijke bekers ervaar je de geschiedenis letterlijk met je handen. Want zoals blijkt uit de tentoonstelling: de sporen van gebruik vertellen een verhaal.
Is de tentoonstelling ‘Bourgondiërs in Limburg’ in het Limburgs Museum in Venlo ook daadwerkelijk een Limburgs feestje? Ja en nee. Een feest voor het oog is het zeker, maar een heldere focus op dat ‘Limburg’ uit de titel ontbreekt.
Zie ik wat ik denk te zien, of word ik misleid? Terwijl we vandaag echte beelden proberen te onderscheiden van kunstmatige intelligentie, speelden kunstenaars eeuwen geleden al met de grens tussen echt en schijn. De tentoonstelling ‘Om de tuin geleid’ in Het Noordbrabants Museum laat zien hoe misleiding, verleiding en verbeelding al eeuwenlang hand in hand gaan, aan de hand van zestiende en zeventiende-eeuwse kunst en hedendaagse werken.
© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.