Partners




Floris Verster is een kunstenaar die makkelijk vergeten kan worden. Zijn oeuvre is schijnbaar traditioneel, zijn biografie bedeesd. Maar Museum De Lakenhal toont hoe goed het werk eigenlijk is en vooral ook hoe actueel.
De markante kaiser Wilhelm II (1859-1941), alom beschouwd als kneuskeizer en een van de hoofdrolspelers bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, vluchtte in 1918 naar Nederland. Zijn laatste levensjaren bracht hij door op een bescheiden landgoed in Doorn. Dat landgoed is sinds zijn dood opengesteld als Museum Huis Doorn. Het museum belicht de Nederlandse rol in de Eerste Wereldoorlog, maar vooral ook Wilhelms extravagante levensstijl. Een van zijn vorstelijke hobby’s was het organiseren van autoraces. In het tentoonstellingspaviljoen – de voormalige garage – is nu de tentoonstelling ‘Vorstelijk autoracen – Snelheid, macht en glamour’ te zien, waarin de vroege Duitse autosport centraal staat.
In de tentoonstelling ‘Wij zijn natuur’ in Singer Laren verkent prinses Irene samen met de uitgesproken tentoonstellingsmaker Maarten Spruyt de relatie tussen mens en natuur aan de hand van kunst. Ze vraagt aandacht voor de diepgaande verbondenheid tussen mens en natuur, die volgens haar is verstoord doordat de mens zich boven de natuur is gaan plaatsen. De getoonde werken zijn vaak de moeite waard, maar de boodschap wordt op een opvallend dwingende toon gebracht.
In het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is een 6000 jaar oud exemplaar te zien. Het maakt deel uit van de tentoonstelling ‘Boven het maaiveld – 25 jaar archeologische vondsten’ waarin meer dan 500 objecten uit Nederland en de overzeese gebiedsdelen worden getoond die de afgelopen 25 jaar gevonden zijn, van professionele archeologen tot amateurspeurneuzen. Maar dit is geen stoffige verzameling scherven en potten – de tentoonstelling brengt het verleden op verrassende wijze tot leven.
Als columnist van Museumtijdschrift schrijft Pauline Broekema in elk nummer over haar persoonlijke kunstobservaties. In deze column, uit Museumtijdschrift nummer 4, over de Oosterkerk in Kollum naar ontwerp van architect Egbert Reitsma en met schilderingen van George Martens.
Je schrikt je een hoedje. Midden in een tentoonstellingszaal sta je opeens oog in oog met een van de hyperrealistische wassen beelden van Roy Villevoye (1960). In Kunsthal Kade is de tentoonstelling ‘Roy Villevoye – Imaginable lives’ te zien, en daarnaast ook ‘Mella Jaarsma – Trouble skirts’. Hoewel de tentoonstellingen los van elkaar gepresenteerd worden, delen de kunstenaars een sterke binding met Indonesië. Beide exposities zijn de moeite waard – wij lichten het werk van Villevoye uit.
Ieder jaar ontwerpt kunstenaar-uitvinder Theo Jansen een nieuwe generatie Strandbeesten: kinetische sculpturen die als een soort reuzeninsecten bewegen op windkracht. De complete evolutie van 1990 tot nu is nu te zien in Kabeldistrict Delft, in samenwerking met Museum Prinsenhof Delft.
Popart en christendom: een onverwachte combinatie. Toch brengt de tentoonstelling ‘OMG! Relipop’ in Museum Krona in Uden ze samen. Al in de eerste zaal ontstaat spanning. Op ooghoogte hangt een crucifix met Jezus, beschilderd als een gigantische schietschijf.
© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.