Ken jij iemand voor wie dit interessant is?

Wellicht ook interessant om te lezen?

Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Julia Steenhuisen

Infrastructuur als zenuwstelsel en strijdtoneel

Satellieten, spoorlijnen, datakabels – ze verbinden ons, maar houden ze ons ook gevangen? In de tentoonstelling ‘The geopolitics of infrastructure – Hedendaagse perspectieven’ in M HKA, Antwerpen, tonen kunstenaars hoe de netwerken die ons leven mogelijk maken ons tegelijk kunnen overheersen. Hoe leefbaar is een wereld waarin we afhankelijk zijn van systemen die we nauwelijks begrijpen? Het is zware kost, die de moeite waard is.

Cristina Lucas, ‘The people that is missing’, 2019, courtesy tegenboschvanvreden
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Rosalie Vogel

Indringende vergezichten in het Fries Museum

De verhouding tussen mens en natuur is de rode draad in de tentoonstelling ‘Voorbij de horizon’ in het Fries Museum, die bestaat uit hedendaagse kunstwerken uit de collectie van het museum. Thema’s als de eenvoud en chaos van onaangetaste natuur en de steeds grotere invloed van technologie worden verbeeld in uiteenlopende werken: van surrealistische portretten en spookachtige fotolandschappen tot abstracte olieverfschilderijen en borduurwerken. De tentoonstelling bevestigt eigenlijk wat we al weten: dat de mens de natuur ingrijpend beïnvloedt. Het resultaat is confronterend maar inspireert om zorgvuldiger om te gaan met de aarde. 

Chris Lebeau, ‘Portret van Sof Lebeau-Herman’, ca. 1930-35
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Pauline Broekema,

Column Pauline Broekema – Doorleefde huid

Zaaloverzicht ‘Dieren van de grachten’ met meerkoettennest, foto: Fleur Lagerwerf
Mirwan Andan en Iswanto Hartono, ‘ALHAMDULILLAH, NAMA KAMI GANEFO/ ALHAMDULILLAH, OUR NAME IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, ONZE NAAM IS GANEFO/ ALHAMDULILLAH, NOTRE NOM EST GANEFO’, 2022
Rosalie Vogel

Krabben, koeten en kunst langs de kade – Grachtenmuseum Amsterdam

Of ze nou in de bomen, in de lucht, of in het water van de grachten leven, alle dieren in Amsterdam vervullen een waardevolle rol binnen het stedelijke ecosysteem. De tentoonstelling ‘Dieren van de grachten’ in het Grachtenmuseum Amsterdam belicht de oorsprong, leefomgeving en functie van deze stadsbewoners.