Ken jij iemand voor wie dit interessant is?

Wellicht ook interessant om te lezen?

Myrthe Meester

Veelzijdig bosbad in hedendaagse kunst

Vier hedendaagse kunstenaars reflecteren in het Kröller-Müller Museum op onze relatie met de natuur in tijden van klimaatverandering. Een brede waaier aan onderwerpen komt aan bod: van artistieke vogelnesten en eierroof tot smeltende gletsjers en stijgend water.

Amber van As

Expressieve dansmoves en energieke muziek in de Kunsthal

Bij het binnenlopen van een donkere zaal in de Kunsthal Rotterdam word je begroet door opzwepende muziek, variërend van hiphop en house tot Latin en volksmuziek. Deze muziek zet de energieke toon voor de beleving van Universal Tongue, een video-installatie gemaakt door kunstenaar Anouk Kruithof (1981).

Amber van As

Oneindig pad door duisternis en fantasie

De kleurrijke en ontroerende fantasiewerelden van de Canadees-Chinese kunstenaar Matthew Wong zijn bij het Nederlandse publiek relatief onbekend. Het Van Gogh Museum brengt nu terecht een ode aan zijn indrukwekkende en aangrijpende oeuvre.

Spitse bergen en ronde maantjes in Stedelijk Museum Schiedam

Spitse bergen, ronde maantjes en gekleurde landschappen. Deze motieven fascineerden de Deense Cobra-kunstenaar Else Alfelt (1910-74), die voor het Nederlandse publiek vrij onbekend is. Daar brengt Stedelijk Museum Schiedam verandering in met Alfelts eerste Nederlandse solotentoonstelling ‘Eeuwigheid van de maan’.

Aflevering 8: Koos Buster

Koos Buster (1991) heeft de afgelopen jaren gezorgd voor een heropleving van keramiek in Nederland. In zijn werk eert en behoudt Koos Buster vaak alledaagse voorwerpen door ze te vereeuwigen in keramiek. Met zijn kenmerkende artistieke stijl transformeert Koos Buster het alledaagse tot iets vreugdevols en waardevols, waarmee hij het object viert.

Edo Dijksterhuis

Wegbereider van de organische vorm

Dichter bij de beeldhouwkunst van Hans Arp kun je haast niet komen. Museum Beelden aan Zee toont 21 gipsen werkmodellen, waaraan je perfect kunt aflezen hoe de kunstenaar door hernemen en combineren tot zijn organische beeldtaal kwam.

Een ode aan geroofde kunstwerken in Huis Marseille

Edo Dijksterhuis

Vrijheid en vervreemding volgens het boekje

Brussel viert het honderdjarige bestaan van het surrealisme met een tentoonstelling vol internationale topstukken. Geheel anno 2024 is de genderbalans wat gecorrigeerd, maar het overzicht meandert langs bekende thema’s als de nacht, het mentale landschap en dromen.