16 april 2024
Spitse bergen, ronde maantjes en gekleurde landschappen. Deze motieven fascineerden de Deense Cobra-kunstenaar Else Alfelt (1910-74), die voor het Nederlandse publiek vrij onbekend is. Daar brengt Stedelijk Museum Schiedam verandering in met Alfelts eerste Nederlandse solotentoonstelling ‘Eeuwigheid van de maan’. Deze titel is treffend, want op elk werk van Alfelt is een maantje te bespeuren: een halve of volle maan, klein of groot, wit of rood. De ronde maan steekt vaak af tegen het puntige berglandschap, op bijvoorbeeld Full Moon (1965) en Lyric Moon Scape (1945).
Deze kleurrijke en geabstraheerde landschappen tonen hoe Alfelt vanuit haar intuïtie en verbeelding werkte, net als andere Cobra-kunstenaars. Maar Alfelt onderscheidde zich door haar werk een spiritueel en meditatief karakter te geven, geïnspireerd door Deense volkstradities en oosterse filosofie. Zo symboliseert de berg de ontmoeting tussen hemel en aarde, en de maan de beweging en eeuwigheid van het leven. Waar Alfelt ook naartoe reisde, van Lapland tot Japan, de maan kwam overal weer terug.
De contrasten tussen licht en donker, rond en scherp hebben zich ook vertaald in de tentoonstellingsopzet. In de eerste zaal creëren de lichtblauwe tinten en halfronde muren een kalme sfeer, alsof je je hoog in de wolken bevindt. In tegenstelling tot de donkere tweede (en tevens laatste) zaal, waar je via koptelefoons een begeleide meditatie kunt ondergaan.