Wellicht ook interessant om te lezen?
MeToo avant la lettre
Lang vervlogen en toch pijnlijk actueel. De tentoonstelling ‘Susanna – Van middeleeuwen tot MeToo’ in Museum Gouda biedt aan de hand van meer dan veertig schilderijen, tekeningen, prenten en voorwerpen een podium aan het eeuwenoude aanrandingsverhaal van Susanna. Velen kennen het verhaal van Susanna als het onderwerp van talloze kunstwerken.
Ambacht en kopieergedrag in Wereldmuseum Rotterdam
Van ambachtelijk meesterschap tot kopieergedrag. De betekenis van het meest voorkomende makerslabel ‘Made in China’ is door de eeuwen heen sterk veranderd.
‘Ai Weiwei’ wint Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs
De zesde editie van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs is met een grote meerderheid van stemmen gewonnen door ‘Ai Weiwei. In Search of Humanity’, een tentoonstelling in de Kunsthal Rotterdam. Maar liefst 12.000 museumliefhebbers brachten hun stem uit. Zeven vragen aan directeur Marianne Splint over deze publiekserkenning.
Een nieuwe kijk op mode in Kunstmuseum Den Haag
Hij was slechts tien jaar werkzaam als couturier en toch kent iedereen zijn naam: Christian Dior (1905-1957). Na de Tweede Wereldoorlog maakte hij korte metten met de hoekige schouderlijnen door deze te vervangen door smalle tailles, afgeronde schouders en volumineuze rokken.
Onvervulde belofte met één piekmoment
Gedurende een paar Parijse jaren liep Marianne von Werefkin voor op de hele wereld. Maar buiten die ene innovatieve explosie bleef de Russische expressionist avant la lettre achter bij haar tijdgenoten. Dat blijkt uit haar overzichtstentoonstelling in Museum de Fundatie in Zwolle.
Zes herfstvakantietips met kinderen
Een cultureel uitje is altijd een goed idee. Met de herfstvakantie in aantocht zet de redactie van Museumtijdschrift alvast zes uitstapjes met kinderen op een rij.
De onvermijdelijke dood in Schunck
‘Andy Warhol – Vanitas’ in museum Schunck, Heerlen, toont met meer dan honderd objecten dat het vanitasgenre, waarin de vergankelijkheid van het leven centraal staat, niet alleen is voorbehouden aan Nederlandse en Vlaamse schilders uit de zeventiende eeuw.