Zeven eeuwen kunst: van Vlaamse primitieven tot expressionisten. Wereldberoemde meesters. De meest omvangrijke en belangrijke collecties van James Ensor en Rik Wouters. In het volledig vernieuwde Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen plaatste KAAN Architecten nieuwe witte volumes in het hart van het historische museum. Zo krijg je als bezoeker twee musea in één. Die opdeling wordt doorgetrokken in de presentatie. Bij binnenkomst sta je meteen voor de keuze: wil je de oude meesters zien of toch liever de moderne beeldenstormers? De historische zalen tonen kunst van voor 1880, in de witte zalen geniet je van kunst van na 1880. Scharnierpunt tussen beide is de Ensorvleugel met de grootste collectie van James Ensor ter wereld. Het KMSKA bezit trouwens ook de grootste Rik Wouters-verzameling. In totaal toont het KMSKA meer dan 600 werken, zorgvuldig geselecteerd uit 8400 collectiestukken.