27 november 2024
De aangekondigde, spectaculaire verbouwingsplannen van het Kröller-Müller Museum in Otterlo worden ingrijpend aangepast. Het oorspronkelijke plan, met onder meer een nieuw glazen entreepaviljoen van de Japanse starchitect Tadao Ando naast het bestaande museumcomplex, is niet haalbaar, vindt de nieuwe directeur Benno Tempel.
Het werd in tal van advertentiebijlagen bij landelijke dagbladen groots aangekondigd: het Kröller-Müller Museum in Otterlo had de wereldberoemde Japanse architect Tadao Ando (1941) in de arm genomen voor een spectaculaire uitbreiding van het museumgebouw op de Veluwe. De belangrijkste uitgangspunten van de uitbreiding waren “een nieuwe, in het oog springende entree met de allure en faciliteiten die bij een internationaal kunstmuseum passen, meer ruimte voor de presentatie van de collectie en voor tijdelijke tentoonstellingen en nieuwe, goed geoutilleerde en gastvrije publieksvoorzieningen zoals restaurant en winkel.” Voor de nieuwe entree zou een glazen, losstaand gebouw naast het museum komen met ondergrondse tentoonstellingszalen, waarvoor een stuk bos gekapt zou moeten worden.
Stikstof
De aangekondigde uitbreiding leidde direct tot consternatie. Het museum had namelijk niet de gebruikelijke en vereiste openbare aanbestedingsprocedure gevolgd, waarbij meerdere architecten hun plannen kunnen indienen. Inmiddels zijn de plannen terugverwezen naar de tekentafel en worden ze rigoureus aangepast door Tadao Ando en zijn bureau. Mede vanwege de aangescherpte stikstofregelgeving voor Natura 2000 gebieden, is de toevoeging van een nieuw gebouw te lastig geworden, vertelt de huidige museumdirecteur Benno Tempel in een interview met de Volkskrant.
Op dit moment werkt Ando aan een alternatief plan, met een aantal met het museumgebouw verbonden, duurzamere uitbreidingen. In januari 2025 staat de presentatie van een voorlopig ontwerp op de agenda. De verbouwing kan op zijn vroegst in 2026 beginnen. Gedurende de verbouwingsperiode van ruim drie jaar blijft het museum open.
Zorg er eerst eens voor dat museumbezoekers gratis toegang tot het park krijgen. De dure entree weerhoudt mij er van vaker te komen. Dat zijn toch gemiste inkomsten voor Kröller Müller. Verder snap ik de behoefte tot uitbreiding, zeker het restaurant zucht onder de beperkte ruimte maar de verbouwing hoeft zich toch niet te meten met de Randstad qua prijs en grootsheid? De grootsheid zit hem in de collectie en de locatie.
Veel musea, het leeuwendeel ervan ligt op een kluitje in het Westen des lands- zijn ongelofelijk fraai, groot, indrukwekkend en schreeuwend duur.
Museum Paleis Het Loo was vóór de verbouwing in perfekte staat. Niet één piepend scharniertje, niet één grassprietje dat niet perfect op zijn plaats stond, niet één straaltje van de fontein die niet precies in de goede richting spoot. De ultieme perfectie.
Toen werd er een renovatie aangekondigd van 150 miljoen euro.
Er moest een ondergrondse ontvangsthal komen onder fontein/vijver op de binnenplaats. Voor wie? Er was al ruimte in overvloed. Ook -in die groene oase- een enorme parkeerplaats voor de bussen. Voor welke bussen? Voor de honderden Chinezen per dag à la Giethoorn? Wie wil dat ?
Verbouwing was totaal onnodig mijns inziens.
Er wordt veel geld besteed aan ijdelheid, terwijl we het hard nodig hebben voor andere dingen in dit land.
Jammer, ik houd wel van spectaculaire architectuur. Zoiets als de pyramide van Pei bij het Louvre of Piano&Rogers bij het Centre Pompidou. Liever sprongsgewijze (r)evolutie dan gezapige evolutie. Ik wacht af …..
Een starchitect? Een verbastering van sterarchitect, neem ik aan.
Maar los van dit taalkundig detail: goed dat Tadao Ando zijn ontwerp wil herzien. Het hoeft niet spectaculair, zoals het eerste ‘noodgebouw’ van Henri van de Velde en de laatste uitbreiding van Wim Quist laten zien. De juiste verhoudingen en de relatie met de natuur maken dit museum uniek. Die balans moet blijven!
*Henry van de Velde
Gelukkig gaat het niet door. Het hoeft ook niet spectaculair daar in de natuur! Zelfs beter vsn niet! Wel iets als restaurant ivm de grote rijen wachtenden altijd. En wat zalen er bij .