6 april 2022

Op een overzicht in de Kunsthal Rotterdam verrassen Job, Joris & Marieke met hun even grappige als bizarre animaties, waarvan één in 3D.

Stel dat je met je vriendje van hoofd kunt ruilen om slimmer of muzikaler te zijn of om beter te voetballen. In de zondagse VPRO-animatieserie ‘Kop op!’ zien we hoe gemakkelijk dat gaat. Steek je hoofd in een wasmachinetrommel, er weer uithalen en… klaar!
Zelf bewijzen Job Roggeveen (43) en het stel Joris Oprins (42) en Marieke Blaauw (42) het meest overtuigend hoe hoofdenuitruil hun creatieve groepsdynamiek vergroot. Het trio vond elkaar in hun liefde voor gekke verhalen als ontwerpstudenten op de Design Academy in Eindhoven – zonder film of animatie in het lespakket. Daarom maakten ze zich op de computer animatietechnieken eigen. ‘Ons voorbeeld was Studio AKA in Londen’, vertelt Marieke op de persvoorbezichtiging. ‘Zoiets kleinschaligs wilden we ook. Dat is prettiger dan om bij Disney maanden te animeren aan een oor die maar vier seconden in beeld komt.’

Still uit ‘A single life’, 2014

Hippe truien
Door alles bij zichzelf te houden, inclusief de muziek van Job, blijven hun fijnzinnige fantasietjes intact. Bijna won het drietal in 2016 een Oscar voor beste animatie met het ontroerende ‘A single life’, dat echter met gitzwarte humor eindigt. Door het overspringen van de naald in de groef van een grammofoonplaat raakt een meisje/moeder/oma steeds in een andere levensfase.
Deze en andere animaties staan op hun website, maar natuurlijk biedt de tentoonstelling vele extra’s. Je ziet hoe de drie met verkennende potloodschetsen, computeranimatie en soms 3D geprinte modellen hun acteurs leven inblazen. Inmiddels is de ontwerpsoftware van Pixar en Disney gratis beschikbaar, wat uitdaagt tot spectaculaire beeldtechnieken. Grassprietjes in de wind. Zon door gebladerte. Golfjes weerspiegelend water. In de tv-serie ‘Kop op!’ bespeelt de verlegen muzikant zijn keyboard en staat daarbij met zijn rug naar het raam, in tegenlicht. Dat is lastig om te animeren. Mooi getypeerd is ook de ‘gegooglede’ aankleding: gedateerd hippe truien en een tachtiger jaren nieuwbouwwijk. In plaats van gekakel klinken gewone mensenstemmen.

Zaaloverzicht, foto: Marco De Swart

Vaag type
Het dochtertje van Marieke en Joris bedacht een onzichtbaar vriendje dat inspireerde tot ‘Nobody’, een prachtige 3D-animatiefilm waar je als bezoeker onderdeel van uitmaakt: maniakale Instagrammer pocht met veel internetvrienden en vervaagt daardoor tot schim. In de film zitten ook scènes met zijwanden, wat zorgt voor een overtuigend toneeleffect. Je ziet de Instagrammer in de verte als schaduw zijn bed uitkomen en later een doktersspreekkamer binnenstappen. (Ontactische huisarts reageert: ‘Och, ik zie mijn vrienden ook wel ’ns een tijdje niet.’) Marieke: ‘Ineens film je in de normale wereld. Moet je rekening houden met dat een plant vertekent als die verder van het publiek afstaat. Close-ups maken in een ruimte is onmogelijk, waardoor je niet meer het oog van de kijker kan sturen.’
Animeren blijft tijdrovend. Een videoclip voor Gers Pardoel wordt een hit op Youtube, maar aan eergisteren-klaar reclamespotjes waagt het drietal zich vooralsnog niet. Maar toen ze voor de tv-serie ‘Kop Op’ gevraagd werden móesten ze wel medewerkers inhuren – en waren er dertig uitwisselbare hoofden.

Still uit ‘Nobody’, 2021

Job, Joris & Marieke: A Triple Life’, t/m 8 mei in de Kunsthal, Rotterdam, MK geldig, www.kunsthal.nl
‘Kop op!’, VPRO, NPO3, zondag 9.25 uur