12 juni 2024

Medewerkers van Museum Boijmans Van Beuningen verruilen tijdelijk hun uniformen voor witte bouwhelmen en ruime cargobroeken. Het museum, dat in 2019 zijn deuren sloot vanwege flinke verbouwingen en dit jaar 175 jaar bestaat, laat de komende vier weken namelijk weer publiek struinen door de zalen. En dat gebeurt in bijpassende stijl: gestripte muren, afgeplakte stellages en losliggende elektriciteitskabels zetten de toon van de kunsttour ‘Snakken naar Boijmans’.
Verrassend zijn de zeven grootschalige installaties die reageren op eerder verschenen tentoonstellingen en kunstwerken uit de collectie en speciaal voor de kortstondige openstelling zijn samengesteld. Een van de hoogtepunten is Melanie Bonajo’s (1978) vlezige video-installatie When the Body Says Yes, voor het eerst getoond op de Biënnale van Venetië in 2022. In Museum Boijmans Van Beuningen vullen de pastelkleurige kussens en sierlijk om de video gedrapeerde lappen stof de grote Bodonzaal. Het kunstwerk roept de sfeer op van de tentoonstelling The Physical Self uit 1991, samengesteld door gastconservator Peter Greenaway (1942). Beiden namen het lichaam als invalshoek. Zodoende verbindt de kunstroute het verleden met het heden én de toekomst. Het biedt een kunstzinnig inkijkje in de huidige staat van deze Rotterdamse attractie, die na de tour vermoedelijk minstens tot 2030 gesloten zal blijven.

Meer informatie via de website van Museum Boijmans Van Beuningen.

Zaaloverzicht met ‘When the Body Says Yes’ (2022) van Melanie Bonajo
Zaaloverzicht met ‘Only the Echo Remains’ (2024) van Esther Tielemans